Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så håller du igång trots hemmalivet

Att träna fysiskt samtidigt som vi ska isolera oss ställer speciella krav. Bäst är om man kan komma ut – och samtidigt hälsa våren välkommen. Men våga även att ta det litet lugnt.
– I en sådan här situation får man vara extra snäll med sig själv, säger forskaren Erik Hemmingsson.

"Motion och träning är absolut ett av de bästa vapnen för att vara frisk och leva länge", säger Erik Hemmingsson, högskolelektor i idrottsvetenskap och folkhälsa.Bild: Nora Lorek/TT
Det är ingen hemlighet att det är skadligt att inte röra på sig. Under coronautbrottet har det mantrat upprepats. Avsändare har varit alltifrån självutvalda experter i sociala medier till Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson. Genomslaget har blivit omfattande i samhället. Det blir extra tydligt när en organisation som Motorförarnas Helnykterhetsförbund med anledning av den rådande situationen tipsar om sittgympa till de av sina ”medlemmar som är lite äldre”.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen