Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

I år säljs majblomman digitalt

Hundratals insamlingar har redan startat till förmån för Majblomman.
– Vi hoppas att de delas och sprids och att folk blir inspirerade och förstår att de kan skapa egna insamlingar, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare på Majblomman.

"Vi har ingen aning om hur det går. Men vi vet att barn i utsatt ekonomisk situation behöver oss mer än någonsin. Så varenda krona räknas," säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare på Majblomman, om den digitala insamlingen.
Idag startar själva insamlingen rent formellt, men på Majblommans hemsida har det gått att skapa insamlingar redan i en veckas tid. Ungefär femhundra insamlingar har startats hittills, bland annat av MFF-profilerna Markus Rosenberg och Behrang Safari. Bland insamlarna i västra Skåne märks, förutom skolklasser och elever, familjer, lokala företag, scoutföreningar och universitetsstudenter.
För första gången görs försäljningen digitalt, på grund av coronapandemin. För första gången frångår Majblomman också sin princip om att det bara är barn som säljer majblommor. Men medan barngrupper som deltar får behålla 20% av sin insamling, så går pengarna som samlas in av företag och privatpersoner oavkortat till Majblomman.
MFF-profilerna och kompisarna Markus Rosenberg och Behrang Safari har startat en insamling.Bild: LUDVIG THUNMAN
Normalt samlar Majblomman in 65-70 miljoner på de två vårveckor som försäljningen pågår.
– I år får vi se vad det blir. Vi har gått på fem veckor från att vara väldigt analoga, till detta. Så vi har ingen aning om hur det går. Men vi vet att barn i utsatt ekonomisk situation behöver oss mer än någonsin. Så varenda krona räknas, säger Tove Lindahl Greve.
Insamlingarna kan skapas via Majblommans hemsida ända fram till den 13 maj, samma dag som insamlingen avslutas. Den som startar en insamling får en virtuell majblomma att ha som profilbild på sociala medier – eller att skriva ut, om man vill det.
Ganska många barn har hört av sig till Majblomman och varit besvikna över att de inte får sälja blommor. Men planer finns på en försäljningskampanj i höst istället.
– I september hoppas vi kunna göra en insamling till, säger Tove Lindahl Greve.
Gå till toppen