Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Stefan Solyom slutar som chefsdirigent i HSO

Efter sex säsonger som chefsdirigent för Helsingborgs symfoniorkester tackar Stefan Solyom för sig. Framöver väntar gästuppdrag i Stockholm, men först en finalkonsert den 21 maj i form av Haydns avskedssymfoni.
– Det blir väldigt symboliskt, säger han.

Stefan Solyom, avgående chefsdirigent för HSO, vid uruppförandet av ”Makten och härligheten” tidigare i år.Bild: Björn Lilja
När Stefan Solyom tilldelades rollen som chefsdirigent för Helsingborgs symfoniorkester bodde och verkade han i Weimar, Tyskland, som generalmusikdirektor vid Deutsches Nationaltheater och chefdirigent för Staatskapelle Weimar.
Relationen till Helsingborgs symfoniorkester går långt tillbaka i tiden.
1998 vann han en dirigenttävling på konserthuset. Därefter var Stefan Solyom ett återkommande på pulten, fram tills det att han tillträdde som chefsdirigent säsongen 2014–2015 och sedermera flyttade till Helsingborg.
Efter sex säsonger tar nu den internationellt uppmärksammade dirigenten steget vidare. Det trots att han 2018 förlängde sitt kontrakt med ytterligare fyra år.
– Rent tekniskt var det uppdelat i två plus två år. Privat är det många olika saker som sammanfaller och ligger till grund för mitt beslut. Men jag går inte vidare till någon fast position. I nuläget har jag inget mer planerat än en del gästuppdrag i Stockholm, säger Stefan Solyom.
Han nämner bland annat tonsättaren Mats Larsson Gothes opera ”Löftet”, med libretto av Susanne Marko, som ska sättas upp på Kungliga operan i vinter. En historia som bygger på Susanne Markos familjs liv under Förintelsen.
– Min far är också överlevare, så jag känner en stark personlig anknytning till den.
Chefsdirigenten Stefan Solyom inför repetitionerna av operan ”Makten och härligheten” som uruppfördes i mars, kort efter coronautbrottet.Bild: Björn Lilja
Under dina år som chefsdirigent för HSO har du varit delaktig i arbetet med att förnya den klassiska musiken. Hur sammanfattar du din tid?
– Vi har gjort mycket nyskapande som få andra institutioner har vågat ha flexibilitet att göra. Under den period jag haft tillsammans med Fredrik Österling [konserthuschef] har vi kanske mer än några andra vågat oss ut på en väldigt smal väg.
Säsongen 2017–2018 markerade startskottet för en rad förändringar i Konserthuset, bland annat med en tematiserad programläggning i form av de sju dödssynderna, men också nya inslag som konsertserien ”Frack off”, bebiscafé och yoga till klassisk musik.
Vad har varit viktigast för dig?
– Åh, väldigt mycket. Ingen specifik repertoar eller konsert. USA-turnén var vansinnigt häftig! Ett minne för livet. Där visade vi att det går att göra helt omöjliga saker. Det var ingen som trodde att vi skulle klara en månads turné.
– Viktigast för mig personligen har varit den utveckling jag själv genomgått, genom min relation till orkestern och relation till hela livet.
Avskedskonserten den 21 maj blir av det annorlunda slaget. Direktsänd från konserthuset, utan publik, med Haydns avskedssymfoni som huvudnummer.
– I slutet går orkestermusikerna ut från podiet en efter en i ett ordnat uttåg. Kvar blir bara dirigent och två musiker. Det blir väldigt symboliskt.
– Sen försöker jag leta fram musik som skrivits av människor som dött i lunginflammation. Tänker att det kan vara passande om än lite makabert, säger han och gör en koppling till coronapandemin.
På det stora hela känns det bra, summerar den avgående chefsdirigenten och önskar symfoniorkestern all lycka i framtiden.
– Jag hoppas att de tar god tid på sig att hitta en dirigent de verkligen trivs med. Och jag hoppas att de inte tappar greppet om den otroliga nivå de befinner sig på just nu.
Stefan Solyom under en av sina sista konserter med Helsingborgs symfoniorkester våren 2020.Bild: Björn Lilja
Konserthuschef Fredrik Österling beräknar att processen med att hitta en ersättare kan ta något år.
– Vår tanke är att använda tiden framöver till att bekanta oss lite närmare med dirigenter vi är nyfikna på och se vad som kommer ut av det, säger han.
Är det vanligt att en symfoniorkester står utan chefsdirigent?
– Det är inget ovanligt, men det finns olika strategier. Vissa tillsätter snabbt en ny snabbt, medan andra som jag själv är ute efter att hitta ett samarbete som känns fruktbart på alla nivåer. Precis så som vi har haft det med Stefan, där både hans gärning som dirigent men också kreativa inspel i arbetet har varit otroligt centralt och viktigt för oss. Det betyder att det är en ganska ovanlig typ av människa vi söker, säger Fredrik Österling.
Gå till toppen