Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fördubbling av bluffakturor i coronatider

Anmälningar mot bluffakturor har kraftigt ökat under våren jämfört med i fjol. Flera företag misstänks utnyttja situationen med coronaviruset, enligt Svensk Handel. – Det är många som hör av sig, säger Nina Jelver på Svensk Handel.

Svensk Handel ser en ökning av anmälda bluffakturor där en del kan kopplas till den pågående coronapandemin. Arkivbild.Bild: Jessica Gow/TT
Antalet anmälningar om bluffakturor fördubblades under mars och april jämfört med samma period 2019, rapporterar P4 Skaraborg.
Svensk Handels varningslista har publicerat fem företag på listan under april månad, en lista över företag med oseriösa försäljningsmetoder.
Tre av dem har en viss koppling till den pågående pandemin.
– De stora utskicken som har gått ut och som många har hört av sig kring är fakturor på alkogel och desinfektionsservetter. Det kan handla om rena bluffutskick, alltså massutskick där man bara får en faktura som är helt falsk rakt igenom, säger Nina Jelver, bedrägeriexpert vid Svensk Handel, till TT.
– Man har även ringt upp företag och försökt sälja in det här, kanske erbjudit gratisprover och sedan har det kommit en saftig faktura efteråt, säger hon.
Men det är inte nödvändigtvis så att bedragarna till antalet har blivit fler.
– Ibland när man tittar på alla anmälningar så kan man tro att antalet bedragare har ökat kraftigt och så behöver det absolut inte vara. Det är ett fåtal konstellationer som står bakom bedrägerier i stort, och även när det gäller bluffakturor.
Enligt Nina Jelver händer det att bedragare sysslar med en annan typ av bedrägeri ett tag eller vänder sig till andra länder för att sedan återkomma till verksamheten med bluffakturorna.
– Det är inte så att det bara dykt upp en massa nya bedragare utan samma bedragare kommer ofta igen, säger hon.
Samtidigt som tekniken blir alltmer förfinad blir även bedragarna det. Som företagare är det därför viktigt att vara uppmärksam och se till att ha goda rutiner för hur man behandlar fakturor som kommer in. Det finns mycket man kan göra för att undvika att gå i fällan.
– Har man fått en bluffaktura så ska man inte betala utan man ska bestrida den, säger Nina Jelver.
– Och var lite skeptisk.
Fakta

Saker att tänka på

Fyra tips till företagare:

• Kolla upp företaget som skickat fakturan. Att googla fram information om företaget kommer man långt på. Vad säger andra personer om företaget?

• Ha tydliga betalningsrutiner inom företaget så att fakturor inte bara slinker igenom. Det är viktigt att kunna verifiera fakturor som man inte känner igen. Det kan exempelvis vara att ytterligare en person går igenom fakturan innan den skickas iväg.

• Har man fått en bluffaktura så ska man inte betala den – bestrid fakturan.

• Det är bra att alltid vara lite skeptisk.

Källa: Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel

Gå till toppen