Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Att de enskilda tågbolagen inte själva ska få sälja sina biljetter innebär ett stort steg tillbaka för det växande tågresandet.”

Konkurrensen har gynnat innovation och utveckling – och inneburit en närmast osannolik ökning av tågresandet. Det skriver Mats Almgren, kommunikations- och försäljningsdirektör på SJ.

Stockholms Central ett par dagar före julafton 2019. Konkurrens har gynnat innovation och utveckling – och inneburit en närmast osannolik ökning av tågresandet, skriver Mats Almgren.Bild: Helena Landstedt/TT
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Anders Åkesson och Per Schöldberg, Centerpartiet, och tågbolaget MTRX:s vd Mats Johannesson har rätt i att den svenska järnvägens avreglering tjänat landet väl. Resandet har ökat kraftigt och det finns fler sätt att välja på för den som vill resa. Men att SJ:s ställning när det gäller att sälja biljetter utgör ett hinder för en sund konkurrens stämmer inte (Aktuella frågor 25/5).
Tanken med att avreglera järnvägsmarknaden är att den ska fungera som vilken annan marknad som helst. Det bästa exemplet från hur det kan se ut är tågsträckan Göteborg–Stockholm, Nordens mest, och Europas näst mest, trafikerade tågsträcka. På den har kinesiska MTRX:s marknadsandel på kort tid växt till 20 procent, vilket också innebär att MTRX har fyllt sina tåg.
Enligt Anders Åkesson, Per Schöldberg och Mats Johannesson är det ett konkurrensmässigt problem att SJ bestämmer vilka andra operatörer som ska släppas in i bolagets säljkanaler.
Men en avgörande anledning till att tågresandet ökat mer mellan Stockholm och Göteborg än på andra sträckor är att MTRX inte säljer sina biljetter i SJ:s säljkanaler. En sådan utveckling hade inte varit möjlig om MTRX bara hade delat på de resenärer som bokar genom SJ:s kanaler.
MTRX har fått anstränga sig för att söka och bearbeta nya kunder, något som har resulterat i att flyget har tappat stora delar av sina resenärer till tåget och att fordonstrafiken har minskat.
Konkurrensen har gynnat innovation och utveckling – och inneburit en närmast osannolik ökning av tågresandet.
På tågsträckan Stockholm-Göteborg finns idag 20 procent fler sittplatser, 30 procent fler avgångar, 25 procent fler resande jämfört med innan MTRX drog i gång sin tågtrafik.Samtidigt visar KTH:s konkurrensundersökningar att biljettpriserna på sträckan sänkts kraftfullt: mellan 2010 och 2018 sjönk snittpriset för en andraklassbiljett med över 35 procent.
Konkurrensen har tvingat tågbolagen att fokusera på det som betyder mest för kunderna. Vi förbättrar restider, anslutningar och service, sänker priser, justerar kunderbjudande och förenklar distributionen av biljetter. Vi ökar investeringarna i såväl nya tåg som användarvänliga digitala kanaler, introducerar nya betallösningar – Swish – och intuitivare reseappar. Vi flerfaldigar informationskanalerna, uppdaterar trafikläget och snabbar på rutinerna för ersättning vid försening.
Den avreglerade järnvägsmarknaden har gett precis de konkurrenseffekter som Centerpartiet efterlyser: större utbud, fler resenärer, högre kvalitet och lägre priser.
Att MTRX mycket framgångsrikt på egen hand har etablerat sig på Sveriges mest trafikerade tågsträcka är det bästa beviset för att en specifik säljkanal inte utgör något hinder för etablering på svensk järnväg. Det handlar om att erbjuda vad kunderna efterfrågar och det har MTRX lyckats med.
Lejonparten av Sveriges 266 miljoner årliga tågresor säljs hos andra operatörer än SJ. Till exempel har Skånetrafiken nära 50 miljoner tågresenärer per år och SL noterade 120 miljoner tågresor 2019.
Anders Åkesson, Per Schöldberg och Mats Johannesson hävdar att SJ:s monopolliknande ställning när det gäller biljettförsäljning måste brytas upp. Men att SJ säljer flest fjärrtågbiljetter sker av det enkla skälet att SJ kör flest fjärrtåg.
SJ kör 1 220 avgångar per dag, MTRX kör 8 avgångar. SJ.se är heller inte en unik försäljningskanal som Anders Åkesson, Per Schöldberg och Mats Johannesson låter påskina. Det finns över 600 manuella och digitala återförsäljare av SJ:s och andra operatörers tågbiljetter runt om i Sverige.
Regeringen förespråkar att Sverige ska ha ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik. Tanken är att det ska bli enklare att välja buss, tåg eller färja – oavsett var man bor.
En statlig utredning, En digital infrastruktur för ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik, presenterades den 28 april i år. SJ ser positivt på förslaget att Samtrafikens Resrobot eller en motsvarande plattform utvecklas till en plats för försäljning av biljetter till all kollektivtrafik. Samtrafiken ägs av 33 trafikföretag.
Att de enskilda tågbolagen inte själva ska få sälja sina biljetter, som utredningen föreslår, utgör däremot ett hot mot den positiva och hållbara utveckling som en av Sveriges bäst fungerande och avreglerade marknader drivit fram. Det innebär ett stort steg tillbaka för det växande tågresande som har skett i Sverige.
Mats Almgren, kommunikations- och försäljningsdirektör på SJ AB.
Gå till toppen