Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Flygbolag satsar på turer till Bromma från Ängelholm och Malmö

Coronakris för flygbranschen. Problem med lönsamheten för många flygplatser och framtiden för anläggningen i Ängelholm är i fara. Då satsar Amapola Flyg på nya turer till Bromma från bland annat Ängelholm och Malmö.

Amapola utökar trafiken på södra Sverige med bland annat turer Ängelholm–Bromma.Bild: Johan Nilsson/TT
Amapola Flyg tog hem Trafikverkets upphandling att stå för flygtrafiken till Gotland samt sju norrländska orter. Nu satsar bolaget på flygtrafik till Bromma från ytterligare fyra platser: Ängelholm, Malmö, Halmstad samt Göteborg. Detta tillsammans med flygbolaget BRA, som för närvarande är under rekonstruktion.
– Livet måste börja återgå till det normala och vi ser att det här är linjer som har många passagerare, säger Erik Salén, vd för Amapola Flyg.
Tanken är att komma igång med turer under vardagar samt i vissa fall söndagar från den 15 juni. Från Malmö blir det en morgontur till Bromma och en kvällstur i retur under måndag–fredag samt söndag, sedan i maj flyger bolaget på Malmö-Arlanda. För Ängelholm rör det sig om en ny morgontur från Bromma och en tur tillbaka med vändande plan varje vardag.
– Vi förväntar oss inte att det är så många som reser för en dags förrättning i Stockholm, eftersom vi inte kommer igång förrän i mitten av juni. Nu är det dessutom många som arbetar hemifrån, men i höst väljer väl de flesta kontor att öppna upp igen.
Läs också Strandade BRA-kunder kan flyga med nytt bolag från Skåne
Trafiken på flygplatsen i Ängelholm har legat nere, men snart blir det nytt liv. 15 juni börjar SAS med turer till Arlanda samma dag börjar Amapola med trafik till och från Bromma.Bild: Johan Nilsson/TT
Amapola använder en flygplanstyp, Fokker 50, som tar just 50 passagerare. Erik Salén räknar med att kunna driva trafiken på de nya destinationerna utan att förlora pengar.
Hur många passagerare krävs då per tur?
– Det beror på prissättningen, men kanske 15–20 passagerare per tur. Antagligen blir lönsamheten lite sämre i början och bättre i slutet av perioden.
Finns det några restriktioner i dessa covid-19-tider?
– Ännu finns det inga formella direktiv, men vi bedömer att riskerna för att bli smittad är mycket små. Hittills har beläggningen på de linjer vi flyger på varit liten och då har vi haft passagerare på varannan rad och varannan vid fönster respektive passagerargång.
Flygbolaget upplyser vid bokning om att man framöver kan bli placerad med någon man inte känner och rekommenderar då att man använder munskydd om man känner sig obekväm.
– Att leva i dessa covidtider är som att varje dag är en ny dag. Imorgon kanske det kommer ett helt reglemente från Folkhälsomyndigheten eller regeringen och då anpassar vi oss naturligtvis till det.
Amapola har tidigare samarbetat med BRA på flyg från bland annat Kristianstad och båda parter fann en ny möjlighet här. Amapola står för flygtrafiken, BRA ska nå ut till tidigare inarbetade kunder.
BRA har tidigare flugit på bland annat Ängelholm och Malmö, men trafiken stoppades i början av mars som en följd av vikande passagerarunderlag och bristande lönsamhet. I april ansökte bolaget om rekonstruktion, en process som kan bli klar under början augusti om allt går enligt planerna. Vad som då sker med samarbetet återstår att se, men trafiken är tänkt att pågå till åtminstone 9 augusti.
Ett annat stort frågetecken är Ängelholms flygplats. Peab har aviserat att de tänker lägga ner flygplatsen som går med förlust. Förhandlingar pågår för närvarande med kommunerna i organisationen Familjen Helsingborg.
– Jag uppfattar inte att sista ordet är sagt, men det vill jag inte lägga mig i. Vi vill i alla fall leverera vår tjänst under den här sommaren till de kunder som uppskattar flygplatsen, säger Erik Salén.
Gå till toppen