Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Ängelholm Helsingborg Airport får inte bli ett tomt monument över regeringens oförmåga att rädda flygplatser.”

Miljöpartiet har sett en möjlighet att flytta fram positionen för sin flygfientliga politik. Men det svenska inrikesflyget är helt avgörande för jobb och tillväxt i Sverige, skriver Maria Stockhaus, Moderaternas trafikpolitiska talesperson.

Moderaterna hoppas att det finns en majoritet i finansutskottet som säger ja till deras förslag om ett stöd på 100 miljoner kronor till regionala flygplatser.Bild: Johan Nilsson/TT
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
I förra veckan kom beskedet att Ängelholm Helsingborg Airport tillfälligt läggs ner. Det slår hårt mot jobb och tillväxt i både regionen och resten av landet. Moderaterna har tidigare föreslagit att regeringen ska stödupphandla flyglinjer i södra Sverige – men fått nej. Vi hoppas nu att riksdagens partier och regeringen tar flygets situation på allvar och säger ja till vårt stödpaket på 100 miljoner kronor till regionala flygplatser.
Coronakrisen har slagit hårt mot flyget. Därför valde många länder tidigt att stötta flygbranschen genom att handla upp linjer och ge ekonomiskt stöd till flygplatser. Men i Sverige sitter Miljöpartiet i regeringen – och det är knappast välvilligt inställt till flyget. Partiets inflytande över flygpolitiken var tydligt redan före coronakrisen.
Stoppade satsningar på Arlanda, en liten och sen satsning på elflyget och oförmåga att införa reduktionsplikt med mer biodrivmedel i flygbränslet, trots att det finns en färdig utredning med konkreta förslag, är några exempel på detta.
Nu har Miljöpartiet sett möjlighet att ytterligare flytta fram positionen för sin flygfientliga politik. Under flera månader satt regeringen på händerna avseende stöd till det krisande flyget. När det till slut kom ett stödpaket uteslöts hela södra Sveriges inrikesflyg. Och nu ser vi konsekvenserna för de regionala flygplatserna.
Det paradoxala är att samma dag som beskedet kom om nedläggning av Ängelholm Helsingborg Airport, så testflög företaget MagniX för första gången sin nya eCaravan – ett eldrivet plan med plats för nio passagerare. Detta visar hur snabbt utvecklingen går mot flygplan drivna på ren el.
Miljöpartiet hänger dock fast vid en omodern föreställning att vi ska minska på resandet, istället för att minska på utsläppen. Partiet är tondövt inför utvecklingen med elflygplan, biodrivmedel och längre fram exempelvis vätgas. Sanningen är dock att flyget ständigt tar nya steg mot fossilfria drivmedel. Detta ska vi naturligtvis bejaka politiskt och tillsammans med forskning och näringsliv stötta flyget i den pågående omställningen. Detta förutsätter dock att det svenska flyget överlever krisen. Miljöpartiets uppenbara blockering av vettiga beslut hotar därmed hela det svenska flygets framtid.
Moderaterna kommer i dagarna att lägga fram ett förslag i riksdagens finansutskott om att tillföra 100 miljoner kronor för att rädda de regionala flygplatserna. Tidigare har vi moderater krävt att även flyglinjer i södra Sverige ska handlas upp. Dessa två åtgärder borde redan varit på plats, så att både flyglinjer och flygplatser står redo när det är dags för Sverige att återstarta med full kraft efter coronakrisen.
Det är nu vi har chansen. Moderaterna vill inte se en utveckling där Ängelholm Helsingborg Airport och många andra regionala flygplatser blir till tomma monument över regeringens oförmåga att rädda flygplatser genom coronakrisen. Vi hoppas att det finns en majoritet i finansutskottet som säger ja till vårt förslag om 100 miljoner kronor i stöd till regionala flygplatser. Dessa pengar löser inte flygets alla problem och utmaningar på längre sikt, men de bidrar till att flyget överlever den akuta krisen.
Det svenska inrikesflyget är helt avgörande för jobb och tillväxt. Inrikesflyget är navet för att kunna förflytta sig snabbt inom och därefter utanför Sveriges gränser. Nu är det hög tid för alla vettiga politiska krafter att samla sig. Vi moderater vill se till att flyget överlever krisen och kan utvecklas till ett världsledande grönt föredöme för andra länder. Här i Sverige finns goda förutsättningar i form av forskning, biodrivmedel och god tillgång till flygplatser.
Det som snarare saknas är den politiska viljan.
Maria Stockhaus
Maria Stockhaus är trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.
Läs också Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen