Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Ta nya tag med nya tåg efter krisen.

Per Bolund blickar framåt.Bild: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT
Detta är tidningens huvudledare. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Nödbroms eller högre fart? Planerna på nya stambanor för höghastighetståg mellan landets största städer påverkas naturligtvis av coronakrisen. Men det råder vitt skilda uppfattningar om hur.
I en debattartikel i Svenska Dagbladet (3/6) skriver tankesmedjan Timbros chefekonom Jacob Lundberg att projektet nu måste stoppas. När väldiga summor läggs på ekonomiska stödpaket finns det inte råd till höghastighetsbanor, menar han.
Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni resonerar på liknande vis.
"Byggnation av höghastighetståg har inte blivit mer aktuellt med anledning av corona, snarare mindre", säger hon till Expressen.
Samtidigt förklarar Miljöpartiets språkrör Per Bolund i en SvD-intervju att höghastighetsbanor hör till partiets främsta prioriteringar. I förhandlingarna inför höstens budget driver de gröna på för att delar av satsningen ska tidigareläggas, till exempel den sju mil långa sträckan mellan Lund och Hässleholm.
Nu bjuds ett gyllene tillfälle att återstarta ekonomin och göra den mer hållbar på samma gång, resonerar Bolund. Samtidigt säger en MP-källa till Expressen att partiet ser bättre möjligheter att lotsa projektet i hamn än förut:
"Det finns en helt annan öppenhet för investeringar nu. Plånboken är öppen och vi är överens om undantag från överskottsmålet."
Så är det förstås, men naturligtvis finns en gräns för hur mycket det är samhällsekonomiskt försvarbart att låna. Det är förståeligt att partier som var tveksamma tidigare inte känner sig mindre vankelmodiga nu. Kanske vore det bäst att låta frågan bero några månader för att få en bättre bild av hur pandemin påverkar ekonomin.
Det saknas inte andra budgetfrågor att dryfta under tiden. Med sjunkande tillväxt och stigande arbetslöshet kan det behövas ytterligare snabbverkande stöd. Men som långtidsverkande stimulansåtgärd, i ett skede då smittspridningen har stabiliserats, borde en satsning på höghastighetsbanor passa synnerligen väl. Ett stort och långvarigt infrastrukturprojekt, med kompletterande nybyggnation i berörda kommuner, är som gjort för att skapa fler arbetstillfällen och få de ekonomiska hjulen att snurra fortare. När det dessutom öppnar för klimatvänligare och snabbare resor mellan landets storstadsregioner borde frågan rimligen inte vara om, utan när byggstarten ska ske.
Det var faktiskt också utgångspunkten när regeringen tillträdde.
"Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas", står det i 73-punktsöverenskommelsen som slöts mellan S, MP, C och L i januari i fjol.
I sammanhanget bör nämnas att Liberalerna började svaja i frågan redan före pandemin. Huvudförklaringen är således inte vad coronaviruset har gjort med konjunkturutsikterna, utan snarare vad Sabuni har gjort med L.
Visst har mycket blivit osäkert inför den närmaste framtiden. Men det kan fortfarande med säkerhet sägas att Sverige behöver en stor, grön satsning på höghastighetsbanor. Särskilt som det i förlängningen gynnar hela ekonomin.
Gå till toppen