Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så skulle Helsingborg behålla färjeresenärerna när Öresundsbron öppnade

"Kör via Helsingborg – 50 km närmare". Så löd den slogan som skulle förmå resenärerna att fortsätta ta färjan i Helsingborg även efter att Öresundsbron öppnat.
Här är historien bakom den legendariska kampanjen.

Så här såg dekalen ut som lobbade för att bilisterna skulle ta färjan istället för Bron. Foto ur Kulturmagasinet/Helsingborgs museers samlingar.
Under några år kring Öresundsbrons öppnade sommaren 2000 syntes kartbilden ovan på många ställen. Vägen till Köpenhamn var rödmarkerad när den gick via Malmö och grön när den gick via Helsingborg. Det framgick också med all önskvärd tydlighet att det var längre att köra via Malmö.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen