Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

85-plussare: Hur ska vi få hjälp att handla när allt är på nätet?

För den som tillhör riskgruppen går det att få hjälp med att handla, så att man slipper ta sig in i en butik. Men har man inte internet är det svårare att ta del av tjänsterna – eller ens få reda på att de finns.
– Vi tillhör den grupp människor som inte har tekniken, säger 86-årige Staffanstorpsbon Nils Persson.

Gull-Britt och Nils Perssons dotter bor utomlands. Och hittills har de inte sett någon annan lösning än att Nils går och handlar själv – trots att han tillhör riskgruppen.Bild: Astrid Adelgren
Nils och Gull-Britt Persson sitter i solen med varsitt munskydd hängandes runt halsen. Efter intervjun ska Nils in på mataffären i centrala Staffanstorp och handla, som han brukar. Trots att han tillhör riskgruppen.
– Får vi corona så är det ju redan dödsdomen, säger Nils Persson.
Makarna Persson har vänner som har sagt att de kan hjälpa till och handla om det skulle krisa.
– Men man vill inte belasta dem i onödan när det är flera mil att köra, säger Nils.
Paret känner också till att de finns vissa möjligheter att få hjälp till handling av utomstående. De har de fått reda på via två reklamblad från mataffärer. Men i båda fallen är problemet detsamma: man måste gå in på nätet för att anmäla sig.
– Vi tillhör den grupp människor som inte har tekniken. Och även om vi skulle ha tekniken så kan vi inte använda den, säger Nils Persson.
Madeleine Strömdahl, butikschef på City Gross i Staffanstorp, säger att de i butiken gör vad de kan för att underlätta för dem som tillhör riskgruppen. Exempelvis genom att på telefon försöka lotsa dem som själva försöker beställa mat på nätet.
– Vi hade ju gärna hjälpt dem ännu mer, men det är betalningen som är svårt. Vi kan ju inte ta betalt vid dörren.
City Gross har också, liksom flera andra butikskedjor, ett samarbete med tjänsten God hjälp – där volontärer hjälper till att handla. Men Madeleine Strömdahl bekräftar att det är via nätet man måste anmäla sig för att kunna ta del av den tjänsten.
För den som inte har tillgång till nätet vill hon istället slå ett slag för Staffanstorps kommuns samarbete med FRG, Frivilliga resursgruppen, som också hjälper till med handlingar.
Har man inte internet kan man ringa direkt till kommunens mötesplats Trivselpunkten för att göra matbeställningen. Sedan gör volontärerna själva inköpen.
Men denna tjänst har Nils och Gull-Britt Persson inte hört talas om.
– Vi måste ju få information om det. Om det är en lapp i brevlådan eller ett telefonsamtal eller vad som helst, säger Nils.
Paulina Hallgren, avdelningschef på omsorgsförvaltningen, säger att kommunen – förutom att upplysa på nätet – även har informerat om tjänsten i kommunens tidning Staffanstorpsaktuellt och i andra lokaltidningar. Samt att personal på Trivselpunkten har ringt runt till de personer de känner till som de tänkte skulle kunna vara i behov av hjälp.
Kan ni göra ännu mer för att se till att information når ut till alla?
– Inte vad jag kan känna just nu, säger Paulina Hallgren, som menar att den som behöver hjälp också har ett visst eget ansvar att höra av sig.
Hon tillägger att kommunen är medveten om att inte alla äldre har tillgång till, eller kunskap om datorer och annan teknik . Lite längre fram kommer man därför att erbjuda en utbildning i detta.
Nils och Gull-Britt Persson tycker att det låter intressant med handlingshjälpen som de nu får reda på finns att tillgå. Men vidhåller att information om den här typen av tjänster borde gå ut i större omfattning på andra sätt än på internet. Och menar att det är en del av en större problematik.
– Vi blir utestängda från en stor del av det som händer i samhället, säger Nils Persson.
Gå till toppen