Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Fler resor i kollektivtrafiken, inte färre.

Många längtar till havet när vädret är fint.Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Detta är tidningens huvudledare. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Idag reser många svenskar hem från midsommarfiranden i skärgården, sommarstugan eller hos släktingar i andra delar av landet. För att minska trängseln på bussar, tåg och färjor har många länstrafikbolag satsat på utökade turer under helgen. I Göteborg fanns dessutom ett 50-tal värdar på plats vid stora knutpunkter för att påminna resenärerna att hålla avstånd.
Det är bra, men det räcker inte. Trycket på kollektivtrafiken kommer att vara högt hela sommaren, särskilt eftersom fler än vanligt kommer att tillbringa sin semester i Sverige. Och det gäller inte bara längre resor, när vädret är fint kommer lokala förbindelser till havet som vanligt ha många resenärer.
Biljettintäkterna i kollektivtrafiken har minskat kraftigt under våren. Både Västtrafik och Skånetrafiken har blivit av med hälften av sina resenärer. De sistnämnda räknar med att intäkterna kommer att minska med 1,1 miljarder kronor jämfört med förra året. Samtidigt bör de kunna erbjuda resor med tryggt avstånd för sina passagerare. Det är en ekvation som inte går ihop.
Det statliga stöd som hittills har presenteras är långt ifrån tillräckligt. Staten har erbjudit Skånetrafiken 350 miljoner kronor, vilket förstås inte kan kompensera för de förlorade intäkterna. Därför har Skånetrafiken, liksom deras motsvarigheter i andra regioner,dragit ner på antalet turer de senaste månaderna.
Att åka kollektivt måste alltid vara ett säkert resealternativ, även under coronapandemin. För semesterfirare och, ännu viktigare, för alla som behöver ta sig till sitt arbete. I ett land som vill ligga i framkant för klimatarbetet är det orimligt att medborgarna ska behöva köra bil för att känna sig trygga.
Förra sommaren var klimatet ett av de hetaste debattämnena. Diskussioner kring flygskam och vikten av välfungerande tåg- och busstrafik var på allas läppar. Klimatkrisen är fortfarande lika verklig och omställningen till fossilfria alternativ måste prioriteras trots den pågående pandemin. Om många som tidigare åkt kollektivt istället börjar köra bil nu kommer de troligen fortsätta med det även när krisen är över.
Dessutom kan alla inte välja bort kollektivtrafiken, ens i rusningstid. Det gäller bland andra många av dem som har samhällsbärande yrken. En kassör i matbutiken eller timvikarie i äldreomsorgen har ingen möjlighet att jobba hemifrån eller att själv välja arbetstider. Att de måste trängas innebär en stor risk både för dem själva och för alla människor de möter.
När regeringen nu beslutat att släppa reserestriktionerna inom landet måste den också se till att resorna kan ske säkert. Krav på statligt stöd kommer visserligen från många håll, men kollektivtrafiken är inte rätt sak att bortprioritera. Även de som inte har råd att köra bil måste kunna semestra och arbeta utan rädsla och utan att bli beskyllda för att öka smittspridningen.
Gå till toppen