Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Maria Sehlin: När söndagsskolan mötte partybussen mitt på bron

Från östra sidan kom svenskarna – iförda cykelhjälm och nummerlapp enligt reglerna. Uppe på högbron mötte de danskarna. Med pilsner i handen, ballonger och trollkarlshattar, på enhjulingar och rullande glassvagnar. Det var inte svårt att se vem som var vem. Öresundsbrons första öppna dag startade med en kulturkrock.
22 000 svenskar cyklade över bron inför broinvigningen 2000. Med nummerlapp på bröstet och cykelhjälm på huvudet.Bild: Torbjörn Carlson
Som vi hade väntat. I decennier hade det pratats om en Öresundsbro och vi Malmöbor kunde i flera år följa hur den verkligen växte fram där ute i sundet.
Broinvigningen skulle tjuvstarta med en folkets fest. I dagarna tre fick allmänheten beträda bron. Det var halvmaraton en dag, bropromenad och inlines en dag, men den allra första dagen ordnades Brocyklingen.
Det var vid den tiden när besvikelsen ännu var stor över att man inte hade byggt en cykelbana på bron. Detta var första och enda gången man kunde cykla till Danmark. Den chansen måste man ju ta, det var en historisk händelse.
Instruktionerna från Skånes cykelförbund var tydliga: Nummerlappen ska fästas synligt på bröstet. Cykelhjälm är obligatoriskt för barn och rekommenderas för alla. Endast cyklar av standardtyp samt tandemcyklar tillåts starta. Cykelfärden ska ske på södra sidan av bron i riktning Danmark. Danskarna börjar på norra sidan. Vänstertrafik alltså.
Bland de första som beträdde Öresundsbron: grupper om 400 svenskar släpptes ut på bron åt gången vid Brocyklingen 2000.Bild: Per Roland
I startfållan vid Skånegården stod 22 000 svenskar redo att cykla mot Danmark. Prydligt iförda cykelhjälmar och nummerlappar.
Solen sken, vinden var stilla, stämningen var uppspelt och lite nervös. Nu skulle här cyklas till Danmark! 34 kilometer fram och tillbaka.
Lika många cyklister stod redo på danska sidan och vi räknade med att vinka till dem någonstans uppe på högbron.
Klockan 8 släpptes den första svenska truppen iväg ut på bron.
Den egentillverkade bakochframtandemcykeln var svårast att cykla bakläges nerför konstaterade Jeffrey Richts och Alan Dougan på Brocyklingen.Bild: Per Roland
Så småningom nalkades de första danska brocyklisterna mitt över Öresund. Eftersom de släppts på i båda körriktningarna så blandades brödrafolken totalt. Men ändå inte.
Det var enkelt att se vem som var dansk respektive svensk: danskarna kom på de mest märkliga ekipage. En cyklande glassgubbe närmade sig, någon sparkade framåt på sparkcykel och en man höll skickligt balansen på enhjuling. Inte en enda dansk hade nummerlapp.
Som svensk kände jag mig lite förlägen, lite som att vara på utflykt med söndagsskolan och möta partybussen.
Här kommer danskarna. Med kreativa mössor, ballonger och flaggor, på udda ekipage. Och inga nummerlappar.Bild: Torbjörn Carlson
Varför hade inte de några nummerlappar? Var det bara vi svenskar som rättade oss efter direktiven? Eller hade de fått andra regler? Här kom alla svenskarna prydligt numrerade utan att veta varför. Det var ju liksom inget cykellopp utan skulle vara en folkfest. Festen verkade vara på väg mot Sverige.
Dansk glassgubbe vid Brocyklingen 2000. Även en cyklande pölsevagn syntes i det danska vimlet. Oklart hur försäljningen gick.Bild: Kent Hult
Uppe vid pylonerna pausade många. Kameror togs fram och man hjälpte varandra att förevigas på denna unika cykeltur. En del hade med sig mobiltelefon och ringde vänner: ”Gissa var jag är? …. Mitt på Öresundsbron!”.
Johannes Vulf från Köpenhamn spanade in pylonernas höjd från sin ”liggecykel”. Brocyklingen 2000.Bild: Per Roland
Här, vid bästa utsikten, satte sig många på mitträcket för att ta en vätskepaus: svenskarna langade fram kaffetermos, vatten och kaka. Danskarna pilsner och gammeldansk.
Vi noterade stillsamt skillnaderna, trampade vidare till vårt hemland och tänkte att – kanske – om några decennier, då kommer väl ingen att se skillnad på oss?
Läs också Efterlysning: Vilken är din brohistoria?
Dansk på väg över bron på sparkcykel. Brocyklingen 2000.Bild: Per Roland
Fakta

Öppen bro 2000

Pingsthelgen 2000 hölls bron öppen i tre dagar för folket. Mer än en kvarts miljon personer, 285 500, var ute på Öresundsbron.

80 000 deltog i halvmaran Broloppet.

126 000 vandrade på bron.

45 000 cyklade.

7 500 åkte inlines.

På Lernacken och Ribersborgsfältet var det helgen till ära barnland, restaurangtält, konserter, långa rader med bajamajor, posten såldes vykort stämplade Öresundsbron, det ordnades landskamp i dragkamp och försvarets fältbageri var på plats.

Gå till toppen