Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

De håller ett öga på trängseln på Malmös krogar

Plexiglas, dörrar som avskiljare och glesare mellan borden – under coronakrisen har krogar och kaféer fått bli kreativa för att efterleva myndigheternas krav. Vilka lösningar är egentligen bra och vilka är otillräckliga? Sydsvenskan följde med miljöförvaltningens inspektörer till Möllan för att få svar.

David Lindsjö och Heidi Svensson är på plats för att kontrollera trängseln på krogarna vid Möllevångstorget.Bild: Patrik Renmark
– Det här är en typisk sådan sak vi tittar på. När stolarna står inskjutna mot bordet är det tillräckligt med plats, men när man drar ut stolarna blir det för trångt mellan gästerna, säger miljöinspektör Heidi Svensson visar hur stolsryggarna nuddar varandra när hon drar ut stolarna.
Det är fredag vid lunchtid och miljöförvaltningens inspektörer är på Möllevångstorget för att utföra trängselkontroller. I och med coronapandemin har miljö- och livsmedelsinspektörer fått en helt ny arbetsuppgift. Totalt jobbar tolv personer just nu med att kontrollera trängseln på kaféer, restauranger, barer och uteserveringar runt om i staden.
Det är miljöförvaltningens femte besök på Mascot. Krogen har fått en avvikelse tidigare för att det var trångt mellan gästerna. Även om det har blivit glesare mellan borden är inspektörerna inte helt nöjda med möbleringen. Vid tiden för inspektionen är det bara en handfull gäster på plats – men om det var fullsatt skulle det vara för trångt.
– Det är trångt i gången mellan borden. Uteserveringen är inte utformad så att det kan vara fullsatt. Hade vi kommit hit när det var fullsatt hade de fått en anmärkning, säger miljöförvaltningens enhetschef David Lindsjö.
Han och Heidi Svensson går ett varv på uteserveringen tillsammans med servitrisen Gwendolyn Nielsen och visar var de tycker att borden står för tätt. Hon berättar om några av de åtgärder de tagit till.
– Vi har glesat ut rätt rejält, i varje mellanrum mellan borden har det i princip funnits ett bord till tidigare. Vi tillåter max fyra gäster per bord. Om det är ett större sällskap sätter vi dem i ett hörn, säger Gwendolyn Nielsen.
David Lindsjö och Heidi Svensson går igenom hur det gått på de tidigare inspektionerna innan de går börjar inspektionen på Mascot. De har varit här fyra gånger tidigare.Bild: Patrik Renmark
Det blir ingen anmärkning den här gången, men Mascot ombeds att glesa ut ytterligare bland sittplatserna. Sedan miljöförvaltningen började med trängselkontrollerna den 17 april har de gjort omkring 350 inspektioner. Ett femtiotal verksamheter har haft avvikelser och ett kafé stängdes tillfälligt, men kunde öppna igen dagen efter.
– I början fick vi mest tips kring de populäraste ställena, som Möllan och Lilla torg där det är mycket folk i rörelse, säger Heidi Svensson.
– Vi får mycket tips från allmänheten, det är en stor tillgång för oss att folk hör av sig om det är trångt någonstans, säger David Lindsjö.
Oftast får de positiv respons från krögarna, många vill ha hjälp och råd kring hur de kan fortsätta driva sin verksamhet på ett säkert sätt.
– De flesta vill göra rätt för sig, de vill inte bidra till att öka smittspridningen, säger David Lindsjö.
Süleyman Bayraktar förklarar hur Nyhavns personal ser till så att det inte blir för trångt vid borden inomhus.Bild: Patrik Renmark
Vissa restauranger har blivit kreativa med olika sorters avskiljare mellan borden. På så sätt kan få in fler sittplatser, men samtidigt hålla avstånd mellan gästerna. Malmö brewing company satte upp gamla dörrar som avskiljare mellan borden – men dörrarna i sig var inte tillräckligt breda, tyckte miljöförvaltningen. Nu har baren byggt om dörrarna och fått godkänt av inspektörerna.
– Det är inget vi har tipsat om, men när vi har fått frågan om det är okej har vi kontaktat Smittskydd Skåne. De säger att de är okej så länge avskärmningarna är tillräckligt höga och breda, säger David Lindsjö.
Även på Nyhavn har personalen satt upp avskiljare mellan vissa av borden på uteserveringen. Men vid en av de fem tidigare inspektionerna fick de veta att skivorna av plexiglas var för små.
– Nu har vi köpt in längre och bredare plexiglas. På fredagar och lördagar har vi en vakt på plats tills vi stänger. När det är fullt vid alla bord släpper vi inte in fler, och det räknas som fullt vid ett bord även om bara en person sitter där, säger ägaren Süleyman Bayraktar.
Precis som Mascot har Nyhavn glesat ut mellan borden på uteserveringen.
– Vi har nog 15 bord mindre än normalt, säger Süleyman Bayraktar.
Tydliga skyltar, som här på Nyhavn, uppmuntras av miljöförvaltningens inspektörer.Bild: Patrik Renmark
Inomhus på Nyhavn finns många långbord. Här är det personalen som håller koll så att gästerna sitter utspritt och att olika sällskap inte blandas vid samma bord.
– Det kan funka, men det kräver en hel del av verksamheten. Som det ser ut nu är det okej, men om det är mycket folk är det viktigt att personalen har koll, säger David Lindsjö.
Café Pronto vid Lilla torg tvingades stänga tillfälligt i början av juni på grund av trängsel. Ägaren Mesut Erkan var då kritisk mot att att de fått olika handläggare från miljöförvaltningen vid varje inspektion. Men David Lindsjö är inte orolig att bedömningen ska bli godtycklig.
– Vad gäller avstånd är det tydligt: det ska vara fritt en armlängd åt alla håll. Det som är svårast att bedöma är flödet in och ut ur restaurangen. Men vi är en tajt grupp som jobbar med det här. Vi pratar mycket med varandra för att se till så att vi gör likartade bedömningar, säger han.

Fem frågor till trängselinspektörerna

1. Vems ansvar är det egentligen att se till att avstånd kan hållas, gästens eller restaurangen?
– Restaurangen har huvudansvar och ska skapa förutsättningar för gästerna att hålla avstånd, men även individen har ett ansvar. Om vi är en mindre grupp som går ut tillsammans ska vi fortfarande ha möjlighet att hålla avstånd till varandra. Om jag som gäst börjar flytta runt borden, vilket jag såklart inte ska göra, ska restaurangen säga till, säger David Lindsjö.
2. Hur funkar det med större sällskap?
– Det okej att man sitter tillsammans i ett sällskap, men det är upp till verksamheten att se till att ett man också kan hålla avståndet inom ett sällskap om man vill det. Det är även upp till verksamheten att avgöra om man kan ta emot ett större sällskap eller inte, säger Heidi Svensson.
3. Hur stor behöver en avskiljare vara för att räknas som säker?
– Den ska vara tillräcklig bred för att täcka hela bänken. Vad gäller höjden har vi godkänt en avskiljare som var 1,8 meter hög, så däromkring är okej, säger David Lindsjö.
4. Finns det krav på hur man ska rengöra avskiljare?
– Det är klart att man ska rengöra dem, men hittills är det inget vi har kontrollerat, säger David Lindsjö.
5. Hur snabbt kan en verksamhet som tvingas stänga öppna igen?
– Det enda stället som tvingats stänga hittills stängde på kvällen ena dagen och öppnade igen kvällen efter. De återkom och berättade att de gjort de åtgärder som krävdes, så vi åkte ut och kontrollerade. Verksamheten kan öppna så snart vi har kontrollerat att de gjort de åtgärder som krävs, säger David Lindsjö.
Gå till toppen