Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Han fick säljsuccé i Köpenhamn – ändå vill han riva Bron

Han marscherade på 1970-talet mot kärnkraft, Örestad och Bron. Han jublade 2005 när Barsebäck stängdes. I dag hoppas han att Öresundsbron och kärnkraftverket rivs samtidigt.
Men Bron gav Roland Rittman ett tjugotal lyxkrogar i Köpenhamn som kunder, bland dem stjärnkrogen Noma, världens bästa restaurang.
– Det kan man ironisera över. Men jag åker lika gärna färja, säger han.

"Jag har själv utnyttjat bron i min verksamhet. Men det hade inte varit svårt för mig att ta färjan i stället", säger örtentreprenören och miljöaktivisten Roland Rittman.Bild: Peter Frennesson
Det började på 1970-talet. Roland Rittman var engagerad fältbiolog och lärare på Skurups folkhögskola. Han fördjupade sig i en mängd miljöfrågor. Men det övergripande var kampen mot Örestad, en tänkt mångmiljonstad kring Öresund.
Det fick honom att demonstrera mot en ny flygplats vid Sturup, kärnkraftsbygget i Barsebäck och en tänkt bro över Sundet.
– Jag lyfte fram Örestad för att folk skulle förstå sammanhanget. Genom att bygga ihop Köpenhamn med Malmö, Lund och Helsingborg skulle det skapas en jättestad på världens bästa åkerjordar, säger Roland Rittman i dag.
Roland Rittman visar upp gamla planscher och bilder.Bild: Peter Frennesson
Därför var han emot varje del av det gigantiska Örestadsprojektet. Att det köptes mark för sex kärnkraftsreaktorer i Barsebäck. Att det byggdes en flygplats i Sturup som ett provisorium tills en svensk-dansk storflygplats invigts på Saltholm. Att det planerades för en motorvägsbro Malmö-Köpenhamn. Att Bron skulle ha rör för att ge den danska huvudstaden dricksvatten från Bolmen.
– I miljörörelsen såg vi alla de här planerna var vansinniga. När vi gick Barsebäcksmarscher i protest mot svensk kärnkraft hade vi paroller också mot Bron. Vi såg bro- och kärnkraftsprojekten som uttryck för samma obefintliga miljötänkande, säger han
Svensk-dansk kärnkraftsdemonstration. Året är 1980 och marschen går från Lund till Barsebäck. Bland protestplakaten fanns även paroller mot Öresundsbron.Bild: Torbjörn Carlson
När Roland Rittman ser allt nytt som kom i Öresundsbrons spår – Hyllie, Svågertorp, Annestad, Malmö arena, Inre Ringvägen och så vidare – ser han inte nya bostäder, ishockey eller ökad biltrafik. Han oroar sig mer över all god åkermark som är borta.
– Danmark styrdes en gång av Knut den store från Lund. Varför? Jo, här i västra Skåne finns världens bästa åkerjord. Av klass 10+. Bättre blir det inte. Här låg makten över Danmark, den låg i den goda jorden. Du behöver inte vara bonde för att förstå vansinnet i att förstöra så god jord, säger Roland Rittman.
När Öresundsbron byggdes ordnades det tidigt protester mot Bron. Aktivister hällde grus i grävmaskinernas dieseltankar. Demonstranter kedjade fast sig i brofabrikens betongkranar. Aktivister satte sig i vägen för schaktarbeten. Men då var inte Roland Rittman med.
– Aktivisterna gjorde vad de kunde. Men då var det för sent. Staten har våldsmonopolet. Polisen stoppade de protester som var.
Två broaktivister i fredlig blockad under vintern 1996 mot de förberedande broarbetena på Lernacken.Bild: Håkan Röjder
Det finns paradoxer kring Bron. När Öresundsbron stod klar för tjugo år sedan kom Roland Rittman att utnyttja förbindelsen för att stärka sin näringsverksamhet. Han sålde vilda örter till Nordens bästa restauranger.
Han plockade ramslök, nässlor, fläder, bär, maskrosblad, ängssyra och annat gott i Skånes bokskogar för leverans till guldkrogar i Malmö, Stockholm, Helsingfors, Oslo och Köpenhamn.
– Jag övertalade Noma i Köpenhamn att köpa syltade ramslöksbär. Första året köpte de 5 kilo, andra 10 kilo och tredje året 20 kilo bär. De kallade mig Santa Claus, jultomten. Jag blev en drivande kraft bakom det nya nordiska köket, säger han.
Roland Rittman fick ett 20-tal kunder i Köpenhamn. Två gånger i veckan körde han dit för att sälja och introducera ätbara örter.
– Det låter motsägelsefullt att jag kör på Bron. Men liksom alla andra tvingades jag anpassa mig. Jag kunde lika gärna åkt färja. Att bygga en bro för mig och andra nasare var ju inte motiverat.
Roland Rittman tänker fortsätta besöka Köpenhamn. Ändå har han samma önskan som för tjugo år sedan:
– Riv Bron! Den orsakar bara elände. Använd rivningsmassorna för att bygga en metrolinje Malmö-Köpenhamn. Det hade jag inte haft något emot.
Aktion Stoppa Bron i demonstrationståg i centrala Malmö i juni 1996 när bron redan hade börjat byggas. Enligt Roland Rittman var det då för sent att stoppa brobygget.Bild: Björn Larsson
Roland Rittman som miljöaktivist i början av 1990-talet sedan han av Trelleborgs tingsrätt bötfällts för att ha uppviglat demonstranter under en protest mot Örestad..Bild: Lisbeth Westerlund
Gå till toppen