Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Corona sätter Sverigebilden i utländska medier

Sveriges coronastrategi fyller spaltmeter i internationella medier – 72 procent av alla artiklar som rör Sverige handlar om just viruset. – Corona är verkligen det som sätter Sverigebilden just nu, säger Sofia Cottman, medieanalytiker på Retriever.

Italien och Tyskland är två länder som rapporterat mycket om Sverige i coronatider. I de två länderna har det skrivits mer om Sverige än under samma period förra året. Arkivbild.Bild: Dan Hansson / SvD / TT
Sedan mitten av mars har internationella medier rapporterat flitigt om Sverige och landets strategi för att hantera smittspridningen av covid-19. 72 procent av alla artiklar om Sverige har berört just detta ämne, enligt en sammanställning som medieanalysföretaget Retriever har gjort.
– Allt som skrivs har verkligen fokus på en enda fråga, säger Sofia Cottman.
I undersökningen har man bland annat jämfört månaderna mars, april och maj 2020 med samma månader förra året. Enligt Sofia Bard, chef för enheten för Sverigebildsanalys på Svenska institutet, var rapporteringen inledningsvis neutral.
– Det började den 23 mars kan man säga, med en artikel i The Guardian som sätter tonen för att Sverige sticker ut. Därefter ser vi en del tolkningar av svenska strategin där man frågar sig varför Sverige valt den här vägen, säger hon.
Intresset fortsatte att vara starkt i början av april då utrikesminister Ann Linde (S) uttalade sig om strategin. I maj kommenterade Världshälsoorganisationen ämnet och uttryckte bland annat ett resonemang om att Sverige kan vara en modell för andra länder, att Sveriges sätt kan vara mer hållbart över tid än total nedstängning.
Men så i slutet av maj publiceras statistik från universitetet i Oxford som visar att Sverige under en period haft flest dödsfall i covid-19 per capita i Europa.
– För första gången fick vi göra bedömningen att det skrevs negativt om Sverige och inte neutralt som vi hade sett tidigare, säger Sofia Bard.
Det höll i sig i två–tre veckor innan rapporteringen återgick till att vara neutral.
– Det har varit ett stort intresse. Vi är förvånade över att Sverige varit i fokus under en så här lång period, säger Sofia Bard.
Ur ett rent kvantitativt perspektiv kan man se att volymen artiklar om Sverige minskat något hittills i år, jämfört med samma period förra året. Det kan bero på att Sverige ofta nämns i sport- och kultursammanhang, vilka vi sett få av den här våren.
– När vi jämförde antalet artiklar med motsvarande period förra året såg vi att antalet faktiskt gått ned, vilket till en början gjorde oss förvånade. Men det var väldigt medieintensiva månader och när vi tittade på publicitetstopparna förra året var det bland annat skid-VM, ishockey-VM, Eurovision song contest och stora klimatdemonstrationer som genererade publicitet, säger Sofia Cottman.
– När vi tittar på volymer är det inte så att det skrivs mer om Sverige den här våren, men vi gör ändå bedömningen att man skriver mycket djupare om Sverige. Det är fler artiklar i stora internationella nyhetsmedier, säger Sofia Bard.
Fakta

Mer om undersökningen

Artiklar och inslag som publicerats om Sverige i internationella medier under perioden 1 januari 2019 till 24 juni 2020 har undersökts och jämförts.

Retriever har sökt på ordet "Sverige" eller "Sveriges" på nio olika språk i ett urval om större redaktionella källor och nyhetsbyråer, samt i alla nordiska redaktionella medier som Retriever bevakar.

Retriever är ett medieanalysföretag som samlar och analyserar information ur tidningar, magasin, radio, tv, webb och sociala medier och ägs av nyhetsbyrån TT och norska nyhetsbyrån NTB.

Gå till toppen