Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Malmöföretag tecknar mångmiljonavtal med Skånetrafiken

Malmöbolaget Softhouse har tecknat ett tvåårigt avtal med Skånetrafiken om vidareutveckling av Region Skåne-bolagets appar för kollektivtrafiken i länet. Kontraktet värderas till 15-18 miljoner per år.

Skånetrafikens olika mobilappar har laddats ned nästan 2,7 miljoner gånger och används numera dagligen av cirka 120 000 resenärer för resesök, biljettköp och trafikinformation. I maj stod dessa tjänster för 79 procent av Skånetrafikens hela biljettförsäljning, och totalt svarade de digitala kanalerna för 87 procent av försäljningen.
Nu är det upp till Softhouse att hitta nya tekniska vägar framåt för reseapparna.
Ola Persson är affärsansvarig för mobila biljettlösningar på Malmöbaserade Softhouse.Bild: Privat
– Det känns glädjande att få vara med i arbetet med att få till en hållbar omställning inom transportsektorn, säger Ola Persson, affärsansvarig för mobila biljettlösningar på Softhouse Consulting Öresund som också kommer att ta hjälp av dess samarbetspartners, Malmöbolagen Tactel och Extrapreneur, i det framtida arbetet med Skånetrafiken.
Softhouse har närmare 200 medarbetare, varav 75 vid huvudkontoret i Malmö där bolaget startade sin verksamhet i mitten av 1990-talet. Sedan dess har man bland annat servat olika kunder med utveckling och försäljning av biljettlösningar och system inom kollektivtrafik i Skandinavien.
Bolaget har sedan tidigare delvis varit med i utvecklingen av Skånetrafikens befintliga appar, men får nu helhetsansvar för Region Skåne-bolagets appsystem. Det tvååriga avtalet kan förlängas upp till åtta år.
– I dessa coronatider, när många av våra kunder har dragit ner verksamheten på olika sätt, är avtalet verkligen betydelsefullt för oss med uppdrag flera år framåt, säger Ola Persson.
Utöver Skånetrafikens appar för operativsystemen Android och iOS omfattar avtalet även de appar som används i biljettautomaterna samt för försäljning hos kundcenter och ombud, samt eventuellt nya appar.
– En annan riktigt trevlig grej i vårt fortsatta samarbete med Skånetrafiken är att våra utvecklare kan gå ut på stan, och överallt se alla resenärer som använder appar som våra medarbetare har programmerat. Det är verkligen en kick, säger Ola Persson.
I fjol omsatte Softhouse närmare 250 miljoner kronor och gjorde en vinst på 13 miljoner kronor efter finansnetto. Förutom basen i Malmö har företaget även kontor i Stockholm, Karlskrona, Karlshamn, Växjö, Jönköping och Sarajevo.
Gå till toppen