Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Utredning om Skolplattformen: Allas fel

Hösten 2018 började problemen med webbtjänsten Skolplattformen. Höga kostnader, bristande användarvänlighet och framför allt läckta personuppgifter. Nu har en utredning om Skolplattformen genomförts, som trots att den visar på allvarliga brister inte pekar ut någon ansvarig.

Isabel Smedberg-Palmqvist anser att tanken bakom Skolplattformen är bra, men att projektet blev lite väl stort.Bild: Liberalerna
Redan 2012 påbörjades utvecklingen av Skolplattformen i Stockholm. Webbtjänsten skulle förenkla för elever, lärare och föräldrar genom att samla allt från elevdokumentation till scheman. Åtta år och 675 miljoner kronor senare och projektet brottas fortfarande med brister.
– Man kan vara efterklok och tänka: Var det här rimligt att ta sig an? Nej, sannolikt inte, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (L), kommunens skolborgarråd.
I augusti 2019 flaggade en vårdnadshavare för allvarliga säkerhetsproblem då personnummer och omdömen för 140 000 elever legat öppet för alla inloggade på plattformen, nära 400 000 personer. Dåvarande skolborgarrådet Lotta Edholm (L) krävde då en utredning av Skolplattformen, och utredningen som nu är klar visar på brister i allt från dokumentation till arbetet med konsulter. Framför allt var projektet allt för stort för att inte delas upp i delprojekt, menar Smedberg-Palmqvist.
– Man kan dra slutsatsen att en kommun inte ska dra igång såna här stora projekt som är alldeles för omfattande.
Då det har varit många olika brister i projektet ställs ingen till svars, varken enskilda personer eller delar av organisationen.
TT: Är det ingens fel?
– Det är väl i så fall allas fel, säger Smedberg-Palmqvist, som medger att som skolborgarråd är hon högsta ansvarig politiskt.
Skolplattformens säkerhetsproblem är åtgärdade och tjänsten har varit en stor hjälp under coronapandemins distansundervisning, anser Smedberg-Palmqvist. Men fortfarande finns problem.
– Det handlar mycket om användarvänligheten, det är krångligt. Det gör mig oerhört frustrerad att elever, lärare och föräldrar ska ha svårigheter att använda det här systemet.
Trots problemen upplever Smedberg-Palmqvist att det finns ett förtroende för Skolplattformen. Hon tycker också det är bra att en riktig genomlysning av projektet har gjorts.
– Nu finns det bara en sak kvar och det är att dra lärdom av det här. Lära oss så mycket som möjligt av de här misstagen så att de inte någonsin upprepas igen, säger Isabel Smedberg-Palmqvist.
Gå till toppen