Annons

Annons

kultur

Christine Antaya
Sommarens Österlenkonst är både frodig och sakral

Christine Antaya åker på konstrunda och ser Vivian Maiers gatufotografier i Bästekille, akvarellsamarbeten i Olseröd och en ny skulptur i Kivik.

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

”Lyckans portar” av Hubert Garnier.

Bild: Anders Norrsell

Annons

Att gå genom ”Lyckans portar” av den franske konstnären Hubert Garnier är ett lämpligt sätt att inleda en konstrunda på Österlen i juli. Den minimalistiska skulpturen i neongult är årets nya, permanenta verk på Kivik Art Centre och står strax efter den nya entrén i cortenstål. Garnier är i stort okänd i Sverige, och kontextualiseras inte närmare här, men jag förstår varför man har valt detta verk. Stålstrukturen reser sig som två dörrkarmar som går in i varandra och det är en kontrast till många av de mer paviljongartade verken i skulpturparken, men samtidigt handlar denna enkla struktur lika mycket om arkitektur. När jag ställer mig under verket och tittar upp känns det som om jag blir omsluten, av stålbalken och av himlen.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy