Annons

Annons

Annons

kultur

Christine Antaya
Sommarens Österlenkonst är både frodig och sakral

Christine Antaya åker på konstrunda och ser Vivian Maiers gatufotografier i Bästekille, akvarellsamarbeten i Olseröd och en ny skulptur i Kivik.

Text

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

”Lyckans portar” av Hubert Garnier.

Bild: Anders Norrsell

Annons

Att gå genom ”Lyckans portar” av den franske konstnären Hubert Garnier är ett lämpligt sätt att inleda en konstrunda på Österlen i juli. Den minimalistiska skulpturen i neongult är årets nya, permanenta verk på Kivik Art Centre och står strax efter den nya entrén i cortenstål. Garnier är i stort okänd i Sverige, och kontextualiseras inte närmare här, men jag förstår varför man har valt detta verk. Stålstrukturen reser sig som två dörrkarmar som går in i varandra och det är en kontrast till många av de mer paviljongartade verken i skulpturparken, men samtidigt handlar denna enkla struktur lika mycket om arkitektur. När jag ställer mig under verket och tittar upp känns det som om jag blir omsluten, av stålbalken och av himlen.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan