Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Cyklister – här finns Malmös farligaste korsningar

Här är Malmös farligaste korsningar för cyklister. Olyckor inträffar i både vältrafikerade rondeller, och enkla korsningar mellan cykelbana och motortrafik. Totalt har 1306 cyklister blivit påkörda av bilar under de senaste fem åren.

Den farligaste korsningen för cyklister är Pildammsrondellen. Där har sedan 2010 fram till förra året 60 cyklister blivit påkörda av bilar.
– Där har vi räknat alla fyra övergångar – så egentligen är det fler olyckor vid korsningen Helenholmsstigen, säger Per Wisenborn, trafikplanerare vid Malmö stad.
Cyklister vid rondellen i korsningen John Ericssons väg och PildammsvägenBild: Peter Frennesson
Där Heleneholmsstigen korsar Ystadvägen har 51 cyklister drabbats av olyckor.
Under de senaste fem åren har totalt 35 cyklister skadats allvarligt och fyra personer har dött i kollisioner mellan cykel och bil i Malmö. Sannolikt är siffran över olycksdrabbade högre. De som finns med i statistiken är de som sökt vård på akuten, eller där polisen kommit till plats, och därmed har olyckan rapporterats in databasen Strada.
Det har också hänt annat i Malmö på cykelfronten under det senaste decenniet. Allt fler människor cyklar och allt färre kör bil. Dessutom har lagen ändrats så att så att Malmö stad har kunnat införa cykelöverfarter.
– Huvudinriktningen när vi jobbar med trafiksäkerhet är att förhindra skador. Vi kommer aldrig att få bort olyckor. Om vi ser en plats där enstaka personer skadats allvarligt – och en annan plats med flera lindriga skador, väljer vi oftast att åtgärda den plats som är drabbad av olyckor där det blivit allvarliga skador, säger Per Wisenborn.
En cykelöverfart innebär att bilisten har väjningsplikt för cyklister eller mopeder på överfarten.
Olycksdrabbade korsningen Heleneholmsstigen vid Ystadvägen, där har kommunen satt upp en orange cykel.Bild: Cecilia Sörling
Den allra första korsningen som fick cykelöverfart var Exercisgatan - Kungsgatan. Det är den tredje mest olycksdrabbade platsen för cyklister i Malmö. Cykelöverfarten kom igång 2013 innan lagen fanns med väjningsplikt för bilar.
Minskade eller ökade olyckorna? Om man tittar på åren innan och efter 2013 höll sig olyckorna på ungefär samma nivå – fem till sex om året.
2015 byggdes en regelrätt cykelöverfart över Exercisgatan. Det blev en topp året efter med sju olyckor, men sedan dess har olyckorna gått ner. Förra året inträffade bara två olyckor.
– Det kan ta en tid innan bilisterna vänjer sig. Fördelen är att vi i stort sett har sluppit allvarliga olyckor, tack vare farthindren, säger Per Wisenborn.
Cyklister vid Exercisgatan, Kungsgatan – Malmös första cykelöverfart.Bild: Peter Frennesson
Sedan 2015 har Malmö stad byggt 192 cykelöverfarter från Tygelsjö till Kirseberg.
– Det vi oroar oss för nu är att cyklisterna blir lite oförsiktiga och att vi får ännu mindre ögonkontakt mellan trafikanterna, säger Per Wisenborn.
I Malmö finns det fortfarande kvar så kallade cykelpassager, där både cyklisten och föraren måste sakta in och ta hänsyn till varandra. Om cyklisten är ute på cykelbanan måste bilföraren stanna, annars inte. Ett exempel är korsningen Annelundsgatan och Norra Grängesbergsgatan, även den en av de mest olycksdrabbade korsningarna i Malmö för cyklister.
– Vår mål har varit att de stora stråken ska ha samma regler hela vägen. Kanske bygger vi fler cykelöverfarter, eller så tittar vi på om det kan bli tydligare för cyklisterna att de ska väja. Helst vill vi ju att cyklisterna ska kunna trafikreglerna, säger Per Wisenborn.
Hur gör ni för att få Malmöcyklisterna att lära sig trafikreglerna?
– För några år sedan hade vi kampanjen "Cykla fint" med olika piktogram som exempelvis visade att man inte ska sms:a under cyklingen. Just nu har vi ingen sådan kampanj, säger Per Wisenborn.
Inte ens i skolorna?
– Vi jobbar en del med skolor och barnens väg till skolan. Här tar skolorna en del ansvar själva. Vi har tagit fram material och senast jobbade vid Mellanhedsskolan, säger Per Wisenborg.
Fakta

Kollisionsolyckor cykel - bil, 2019

110 lindriga olyckor

17 måttliga olyckor

2 allvarliga olyckor

0 dödsolyckor.

Gå till toppen