Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Flyg med el för ekologi och ekonomi.

Ett elektriskt drivet flygplan från Slovenien är det första i världen som fått säkerhetscertifiering.Bild: Anders Wiklund/TT
Detta är tidningens huvudledare. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Flyget har i det närmaste varit stendött under coronakrisen. När land efter land slöt sina gränser, satte invånare i karantän och stängde flygplatser, lade flygbolagen ner flertalet av sina linjer. Lågprisbolag hukar och stora nationella prestigebolag som SAS och Lufthansa har tvingats be storägare om stora kapitalinjektioner.
Givetvis delar flygbranschen det prekära läget med många andra företag. Att sälja en vara eller tjänst när varken kunder, leverantörer eller arbetskraft kunnat röra sig fritt har kastat åtskilliga branscher ner i en djup ekonomisk svacka. Den närmaste tiden blir därför av allt att döma en tid då hela branscher tvingas till radikala omvandlingar.
Men inbitna flyghatare som kanske vill se flygstoppet under corona som någonting positivt i sig, ska nog inte ropa hej riktigt än. Flygbranschen är och förblir en viktig faktor i ekonomin.
Det är inte uteslutet att ett och annat flygbolag går i konkurs, men de bolag som överlever har alla möjligheter att kapa åt sig marknadsandelar när flygandet kommer igång när den ekonomiska återhämtningen kommer.
En som inte låter sig nedslås är Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms handelskammare. Efter coronan kommer ett miljövänligare och mer hållbart flyg och då måste flygplatsen Arlanda stå redo, menade han i en debattartikel i DN den 8 juli:
”Elflyget och biobränsle kommer att rita om kartan för framtidens flyg. Vad krävs för att Arlanda ska kunna ta ledartröjan i omställningen och bli en mönsterflygplats för omvärlden att inspireras av?”, frågade sig Hatzigeorgiou.
Och visst, elflyget är på gång. Ett experimentellt plan drivet av solceller flög för fyra år sedan jorden runt. Forskning och materialutveckling har nu möjliggjort små passagerarplan med en räckvidd på ett par timmar i luften. Uppenbarligen är kombinationen elmotorer – klart lättare än jetdito – och moderna batterier en lika tekniskt som ekonomiskt hållbar kombination.
För bara någon månad sedan godkändes det första elektriskt drivna flygplanet av den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA. Det slovenskbyggda planet liknar ett konventionellt sportflygplan och har plats för två personer.
Sveriges regering har gett myndigheten Trafikanalys i uppdrag att utreda vad som krävs för att ställa om flyget i Sverige till eldrift.
Utvecklingen är visserligen ännu i sin linda och experterna förväntar sig knappast att eldrivna passagerarflygplan som kan ta hundratals passagerare ska kunna tas fram inom den närmaste framtiden, om ens någonsin.
Henry Ford lär ha sagt att om folk fick bestämma hade de bett honom att uppfinna en snabbare häst. Sant eller inte kan uttalandet ses som en illustration av hur innovationer och uppfinningar kommer till – inte alltid på det sätt folk förväntar sig.
Flygplan med elmotorer är redan en realitet. Det räcker att se på utvecklingen av datorn eller mobiltelefonen för att inse hur svårt det är att förutspå hur innovationer kan revolutionera beteenden och branscher.
Elflyget kommer – i en eller annan form. Det är lika bra för ekonomin som för ekologin.
Gå till toppen