Annons

Annons

kulturFilm & tv – vecka 29

Michael Tapper
”Brave new world” är spexig men poänglös

Aldous Huxleys dystopi är en berättelse också för vår tid, men samtidssatiren går förlorad i miniserien, skriver Michael Tapper.

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

Harry Lloyd som Bernard Marx i ”Brave new world”.

Bild: Peacock

Annons

George Orwells ”1984” och Aldous Huxleys ”Brave new world” är 1900-talets dystopiska testamenten. Socialisten Orwell fruktade en nationalistisk förbudsdiktatur där böcker och sex var bannlysta, samtidssatirikern Huxley en globalkapitalistisk njutningsekonomi där böcker ersatts av pornografisk känselfilm och sex blivit en ventil för social oro. Orwell varnade för piskans lag, Huxley för morotens. Båda såg framför sig en värld som förlorat kontakten med historien, antingen för att den trängts bort av propaganda (Orwell) eller gått förlorad i ett överflöd av ytlig underhållning (Huxley).

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy