Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Drömmen om nattåg får inte spåra ur.

Liten ljusning syns för nattåg till Bryssel.Bild: Michael Probst
Detta är tidningens huvudledare. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Regeringen satsar 400 miljoner kronor på nattåg från Malmö till Bryssel och från Stockholm till Hamburg. Trafikverket har fått i uppdrag att göra en direktupphandling för trafik från Sverige till kontinenten. Tanken är att det om två år ska finnas dagliga avgångar.
"Jag kommer stå i kö för att hoppa på det första tåget till Hamburg", sade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) entusiastiskt när nyheten presenterades efter regeringssammanträdet i torsdags.
Så är det här ju också de grönas hjärtefråga.
Men många delar Bolunds entusiasm. Att låta sig vaggas till sömns i en sovkupé på väg över Öresundsbron och vakna upp mitt i Bryssel morgonen därpå är ett behagligare och mindre stressigt sätt att resa än att flyga. Och bättre för klimatet.
Därmed inte sagt att vad regeringen nu bestämt innebär att nattågen nödvändigtvis står uppradade i Malmö och Stockholm om två år.
Jämfört med flyget befinner sig marknaden för tågresor i Europa fortfarande på ångloksstadiet. Med hjälp av internet är det enkelt att boka en flygresa. Vad som före nätet var en specialiserad tjänst som bara resebyråerna kunde tillhandahålla finns i dag tillgängligt i varje smarttelefon. Men den som till äventyrs vill ta sovvagn till någon europeisk huvudstad ställs inför ett begränsat utbud och krångligt bokningssystem. För att inte tala om priset.
Regeringens försäkran att upphandlingen ska ge konkurrenskraftiga priser övertygar inte. En bättre väg att gå hade varit att undanröja tekniska hinder och sedan satsa på riktig konkurrens. Som tågtrafikbolaget Snälltåget, med trafik från Malmö till Berlin, konstaterar så garanterar inte en direktupphandling att den operatör som är mest effektiv och innovativ får monopol på de nya linjerna.
I Tyskland är entusiasmen inför de svenska planerna måttlig, Trafikverket konstaterade redan i våras att förutsättningarna att upphandla trafik med nattåg genom landet var mer eller mindre obefintliga. Men tysk tvekan kan övervinnas, det har trots allt funnits nattrafik från Sverige förr. Likaså kan bristen på tåg, tillgång till lediga spår och lokförare med rätt kompetenser och språkkunskaper lösas praktiskt och politiskt.
Det viktiga nu är att göra tågtrafiken till ett attraktivt alternativ, på riktigt. Både vad gäller pris och komfort.
Avregleringen av passagerarflyget ledde till en snabbt växande marknad. Att flyget från början varit internationellt, med likartade regler, utbildningar och materiel underlättade. Att ta järnvägen från det nationella till det internationella spåret är en större utmaning.
Nattrafik till EU:s huvudstad och vidare på kontinenten vore utmärkt. Men regeringen måste ta marknaden till hjälp – avregleringen var bra för passagerarflyget och behövs förmodligen, åtminstone på sikt, om också långresor med tåg ska bli möjliga för en bred allmänhet.
I fjol var tåg till kontinenten en semesterhit. Men coronakrisen ställde inte bara flyget på backen, resandet tvärnitade. När Europa nu startar upp igen har tåget en chans att ta mer plats. Bara drömmen om nattåg inte spårar ur med föråldrat plan- och monopoltänkande.
Gå till toppen