Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Regissören Lennart Olsson har avlidit

Han var Ingmar Bergmans lärjunge och assistent. Och han hade en lång karriär som regissör vid Malmö stadsteater. Nu har Lennart Olsson, Ängelholm, avlidit.

Lennart Olsson, tidigare regissör vid Malmö stadsteater, har avlidit. Han blev 91 år. Foto från 1965.Bild: Per Erik Gustavsson
Regissören Lennart Olsson, Skepparkroken, Ängelholm, har avlidit i en ålder av 91 år.
Lennart Olsson var regissör vid Malmö stadsteater under ett 30-tal år, från 1950-talet och framåt.
– Han var en av de stora regissörerna i Sverige på den tiden. Han var alltid väldigt påläst. Vi gjorde ett tiotal uppsättningar tillsammans. Han var en duktig regissör, hade förstås humör som alla andra, men vi hade skoj. Han var känd för sina kollationeringar, säger Tom Ahlsell, Malmö, tidigare mångårig skådespelare vid Malmö stadsteater.
Lennart Olsson var Ingmar Bergmans regiassistent i tre filmer: Sommarnattens leende (1955), Herr Sleeman kommer (1957) och Sjunde inseglet (1957).
– Eftersom han var Ingmar Bergmans regiassistent fick han smeknamnet ”djävulens lärjunge”, berättar Tom Ahlsell.
Lennart Olsson hade en lång karriär som regissör vid Malmö stadsteater. Här ses han under en middagsbjudning 1966.Bild: Per Erik Gustavsson
Lennart Olsson debuterade som filmregissör 1961 med Karneval där bland andra Bibi Andersson, Gunnar Hellström och Alf Kjellin var skådespelare. Under 1960-talet regisserade han bland annat filmerna Trämålning (1963), Ängelsmannen (1965) med Allan Edwall i huvudrollen och Kärlek 1-1000 (1967), där Åke Jörnfalk hade en av rollerna.
Som regissör vid Malmö stadsteater satte han bland annat upp klassiker som ”Romeo och Julia” (1979), ”Erik XIV” (1981) och ”Ett dockhem” (1987).
En av dem som minns Lennart Olsson är också Karin Hebrand, Vellinge, tidigare balettdansös vid Malmö stadsteater.
– Vi var kollegor på samma arbetsplats. Han var en varm och fin människa. Vi blev goda vänner och fick nära kontakt. Han blev som en pappafigur för mig. Han sa en gång till mig att om man fick adoptera vuxna skulle han adoptera mig.
Lennart Olsson, här tillsammans med Marianne Hedengrahn och Marianne Wesén i samband med uppsättningen av Ingmar Bergmans ”Trämålning” 1963.Bild: Berndt Lundkvist
Lennart Olsson var gift med Anna Brandsdottir (1944–2011), med rötter på Island. Hon var balettdansös vid Malmö stadsteater.
– Jag kom som ung in i baletten och lärde då känna Anna Brandsdottir.
– Vi fick en relation även på det privata planet. Min pappa var arkitekt och när deras hus i Skepparkroken skulle ritas om hjälpte han dem med det.
– Under en tid hade de även en lägenhet i Malmö. Men när Anna gick i pension lämnade de lägenheten. De undrade då om vi kunde ta hand om deras matbord. Ja, vi använder fortfarande matbordet, så det är ett fint minne, säger Karin Hebrand.
Lennart Olsson, som var född 1928, hade en lång karriär som regissör.
– Han var fantastiskt kunnig och målmedveten. Han var lågmäld, var ingen domptör. Vi i ensemblen visste vad han ville ha och han visste hur han fick fram det utan att använda höga toner, säger Karin.
Sedan Karin Hebrand pensionerat sig som balettdansös har hon bland annat varit regiassistent under 26 år med Eva Rydberg på Fredriksdalsteatern i Helsingborg.
Gå till toppen