Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Efter år av färdtjänststrul: Gemensam växel Malmö-Lund kan vara på gång

Färdtjänsten i Lund har kritiserats i flera år, bland annat för att resor måste bokas genom en beställningscentral i utlandet. Men snart kan en lösning vara på gång – en utredning slår fast att det finns möjlighet till samarbete med Malmö stad.

Idag är det Sverigetaxi som kör färdtjänst i Lund, men avtalet löper ut vid årsskiftet.Bild: Emil Langvad
Vid ett sammanträde med tekniska nämnden i våras skulle framtiden för Lunds färdtjänst diskuteras. Det nuvarande avtalet med Sverigetaxi har blivit förlängt i omgångar sedan 2017 och löper ut vid årsskiftet. Under åren har färdtjänsten i Lund fått skarp kritik för att bilarna inte kommer i tid och för att resorna beställs via en växel i Lettland.
Ett antal alternativ för att få bukt med problemen med Lunds färdtjänst har diskuterats fram och tillbaka. På sammanträdet i våras myntades bland annat möjligheten att påbörja ett samarbeta med Malmö stad.
Därför beställde Lunds kommun en utredning för att ta reda på om ett sådant samarbete skulle vara möjligt inom ramen för kommunal avtalssamverkan.
Den 11 juli avslutades utredningen och det slutgiltiga beskedet kom. Det finns inga hinder för ett sådant samarbete.
– Men det är ju nämnden som tar beslutet. Jag kan inte säga hur vi ska gå vidare. Det enda den här utredningen säger är att ett samarbete inte är uteslutet, säger Per Tranström, färdtjänstchef i Lund.
Ett samarbete skulle i så fall innebära att de två kommunerna upprättar en gemensam beställningscentral som brukare ringer till för att boka sina färdtjänstresor. Malmö stad har redan en mindre beställningscentral på plats, för bokning av resor med specialfordon.
De ordinarie färdtjänstresorna i Malmö bokas genom en extern aktör, precis som i Lunds kommun som har sin beställningscentral i utlandet.
Per Tranström är färdtjänstchef i Lund. Han ser flera fördelar med en beställningscentral i Sverige.Bild: Ingemar D Kristiansen
– Det som lockar mest är att få en beställningscentral i Sverige. Lund är för litet för att ordna det på egen hand, det är alldeles för dyrt, säger Per Tranström.
I utredningen står att en lokalt belägen och gemensam beställningscentral skulle kunna innebära fördelar som lokalkännedom, bättre språkförståelse och möjliga besparingar.
Enligt Per Tranström är en av nackdelarna med att anlita externa aktörer för färdtjänsten i Lund att IT-systemet byts varje gång de byter leverantör. Eftersom Malmö stad redan har en etablerad central med tillhörande IT-system skulle ett samarbete innebära en större kontinuitet och färre tekniska bekymmer när brukare ska föras över mellan system.
Innan färdtjänstavtalet med Sverigetaxi löper ut vid årsskiftet ska nämnden ta ett beslut om färdtjänstens framtid.
– Det är mycket kvar, men jag jobbar på det och ser om vi kan få till ett beslut. Det är akut att få till ett nytt avtal. Men innan året är slut har vi nog tyvärr ingen ny lösning, säger Per Tranström.
Gå till toppen