Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Har vi råd med en storslagen invigning av spårvägen i Lund?

En annan slags invigning vore ju att inbjuda lundaborna med flera att fritt åka spårvagn lördagar och söndagar, skriver Christer Hjort.Bild: Emil Langvad
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Lunds kommun och Region Skåne laddar nu upp för en storslagen invigning av spårvägen den 12 december. Lundaborna förväntas delta genom att via utplacerade storbildskärmar följa spårvagnens framfart upp och ner för backen till Brunnshög. Receptet verkar hämtat från den Almgrenska välkomstyran på Stortorget i maj 2015, då Måns Zelmerlöws seger i Eurovision Song Contest hyllades via storbildsskärmar av jublande lundabor.
Men nu kommer vi att befinna oss i mitten av december, då deltagarna får vara beredda på att kyla, vindar och snöfall kan dämpa festglädjen. Bättre vore att låta invigningen ske på distans. Många har ju vant sig vid tekniken under denna vår. Via webben skulle ju hela Sverige kunna följa den spännande invigningen i Lund med Luciatåget och stjärngossen Johan Wester.
En annan slags invigning vore ju att inbjuda lundaborna med flera att fritt åka spårvagn lördagar och söndagar fram till till exempel den 1 mars. Helgdagar är det få vanliga resenärer som kan ha anledning att resa upp till Brunnshög, där det inte finns mycket mer att uppleva än två betongfort (MAX och ESS) på avstånd och bakom stängsel.
En möjlig invigare av spårvägen vore landshövdingen, H M Konungens ställföreträdare i länet och representant för alla skåningar, som genom regionskatten, statsskatten och kommunalskatten (lundaborna) har fått bidra till Lunds spårväg. En annan konsekvens av den dyra spårvägen är att den bidragit till höjda restaxor med Skånetrafiken.
Med förlov sagt, är det inte en smula förmätet att tro att medlemmar av kungafamiljen, regeringen med flera ska göra sig besväret att med flyg och tåg resa till Lund för att delta i invigningen en lokal spårvägsstump på 5,5 kilometer, som är en av världens kortaste, som har kostat totalt 1500 miljoner kronor och därmed är mycket dyr per meter räknat. Spårvägen är en 1800-talsteknik för att färdas till morgondagens FoU-anläggningar. Den riskerar att erodera Lunds varumärke när inte en effektiv och hållbar elbuss-lösning valdes.
Kostnaderna för invigningen är beräknad till 600 000 kronor. Har vi råd att i dessa coronatider använda så mycket skattemedel till invigningar? Pengarna skulle kanske komma till bättre användning inom till exempel sjukvård, skola och äldreomsorg?

Christer Hjort

Dalby
Gå till toppen