Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lundabolaget nobbade statligt stöd för rekryteringsoffensiv

Lundabaserade Lime Technologies har seglat igenom coronakrisen relativt opåverkat och aktien har stigit nästan 100 procent i år. I stället för att permittera har teknikbolaget gjort en rekryteringsoffensiv.

Erik Syrén, vd och största ägare i Lime Technologies.Bild: Fotograf Jan Norden
Lime är verksamt inom CRM (customer relationship management) - produkter som hjälper bolag att automatisera och effektivisera kundhanteringen. För Limes del ligger fokus på små och medelstora bolag samt företag inom branscherna fastighet, energi, partihandel och konsult.
Bolaget har en stark historik av lönsam tillväxt som har fortsatt trots coronapandemin. Under årets sex första månader ökade omsättningen 22 procent, varav 16 procent organiskt, till 170 miljoner kronor. Rörelseresultatet, ebita, ökade samtidigt från 26,8 till 45,3 miljoner kronor, vilket ger en marginal på 27 procent.
– Vi hade en bra inledning på året fram till mitten av mars då orderingången från nya kunder dök rätt kraftigt. Känslan var att alla fick panik, men det funkade ganska bra att göra affärer med befintliga kunder. April och maj var rätt tufft när det gäller nyförsäljning men sen har affärsklimatet förbättras successivt och juni och juli har faktiskt varit bättre än föregående år, säger vd och största ägaren Erik Syrén. 
Bolaget har valt att inte söka något statligt permitteringsstöd och gått på rekryteringsoffensiv i stället för att säga upp anställda.
– Vi valde rätt tidigt att nyttja den här krisen som en möjlighet och har dragit nytta av vår lönsamhet och stabila återkommande intäkter. Vi har anställt 45 nya personer som börjar på vårt traineeprogram på måndag (vid rapportperiodens slut uppgick antalet anställda till 257 personer, reds. anm.). Samtidigt har vi fortsatt öppna upp vårt holländska kontor och investerat i Danmark, Norge och Finland.
I vanliga fall har ni en ”positiv churn”, vilket innebär att era kunder köper fler licenser och moduler än de ni förlorar. Hur har det sett ut under coronapandemin?
– Många av våra kunder har haft det tufft. Vi har försökt att hjälpa till med flexibla villkor och skjuta på första betalningen för nya kunder. Vi har inte sett någon stor effekt på churnen hittills.
Ni har inte haft några stora kundförluster?
– Nej, inte än så länge. En del små kunder har gått i konkurs. Vi har gjort reserveringar men vi ser snarare att risken för detta minskat den senaste tiden.
Sverige står fortfarande för lejonparten av omsättningen och växte i det senaste kvartalet också snabbare än övriga Norden.
Hur ser läget ut i de andra nordiska länderna?
– Vi har känt av att Danmark, Norge och Finland varit nedstängt i en större grad än Sverige i andra kvartalet. Men vi känner att affärsklimatet blivit bättre och har sett en bättre orderingång i de här länderna i juni och juli.
Förutom nya kunder växer Lime också genom att erbjuda kunderna tilläggsmoduler som ökar snittintäkten per användare.
Drygt 60 procent av bolagets intäkter är återkommande i form av molntjänster. Här ser Erik Syrén en stor potential framöver.
– En gammal kund som köpt en installerad licens och har ett serviceavtal betalar ungefär 80 kronor per användare och månad. En abonnemangskund som använder molntjänsten betalar ungefär 490 kronor per användare och månad. Vi har inte tvingat över några befintliga kunder till den nya leveransmodellen och det är inte rätt tajming att göra det i en kris. Men här finns en jättepotential.
Hur mycket kan ni höja marginalen i takt med att fler flyttar över till den nya modellen?
– Jag vill inte att vår lönsamhet sticker iväg, jag vill använda det utrymmet för att investera ännu mer i tillväxt. Jag vet att det behövs investeras mycket i nya marknader, bättre produkter och fler anställda för att behålla 20 procent tillväxt när vi omsätter 500, 600, 700 miljoner kronor. Målet är en ebita-marginal på 23-25 procent, allt över det vill jag investera i tillväxt.
Får ni ut tillräckligt mycket tillväxt med tanke på de investeringar och nyanställningar ni gör?
– Jag tycker det. Man ska veta att om jag anställer 45 nya som börjar i augusti så ser man inte den effekten förrän om 2-3 år. Men det är så man långsiktigt måste driva den här typen av företag, återinvestera för att behålla tillväxten.
– Under mina 20 år i bolaget har vi levererat ett snitt på 19 procent i tillväxt per år med 25 procent ebita-marginal. Det snittet vill jag behålla framöver, säger Erik Syrén som varit vd sedan 2012 och äger aktier för 390 miljoner kronor.
Blir det 20 år till?
– Det vet jag inte. Men jag tror väldigt mycket på det vi gör och på pilotskolan.
I slutet av förra året expanderade Lime till Nederländerna och fler nya länder finns på kartan.
– Vi tittar framför allt på Tyskland och Österrike. Vi utvärderar också om vi ska göra ett plattformsköp som kan bli Lime istället för att göra det organiskt.
Efter årets kursrusning värderas Lime till drygt 3,8 miljarder kronor. Näst största ägare efter Erik Syrén är Axis-grundaren Martin Gren.
Läs också Axis-miljardärens klipp i teknikraketen
Gå till toppen