Annons

Annons

”Neddragna turer tvingar till ökade risker.”

Coronapandemin

För alliansen har ekonomin fått styra, att det kostar regionen pengar att erbjuda kollektivtrafik med avstånd mellan passagerarna. Det skriver Sara Svensson och Samuel Johansson, Vänsterpartiet.

Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.

Skånetrafiken har

Bild: Moa Dahlin

Annons

Larmen om coronaepidemin är inte över. Under de senaste veckorna har Skåne noterat ett ökat antal smittade. Vikten av att allmänheten och offentliga aktörer som Skånetrafiken gör allt de kan för att mota den utvecklingen är stor. Samtidigt väljer alliansen som styr regionen att dra ner på kollektivtrafiken.

Skåne är den enda storstadsregion som minskar antalet turer. Skånetrafiken hänvisar till minskat resande på grund av covid-19. Men neddragningarna innebär ökad risk för att bli smittad, särskilt för dem som inte har möjlighet att välja att arbeta hemifrån eller kan styra sina arbetstider. Främst drabbas de som inte har råd eller möjlighet att välja andra färdmedel. Det hela blir en fråga om hur mycket man tjänar och vilken slags jobb man har.

Precis som Carina Zachau (M), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd, påpekar i Kvällsposten (6/8) har man inte dragit ner på trafiken i rusningstid där det fortfarande finns många resenärer. Även om resandet minskar gör det inte det proportionerligt, det vill säga med lika många överallt samtidigt. På tider när många reser är det fortfarande fullt.

För att efterleva Folkhälsomyndighetens restriktioner skulle det alltså behövas fler turer för att möjliggöra avstånd mellan passagerarna. Så har skett i viss mån, till stränder när det verkar bli varmt, och med hjälp av information i en app där man kan se hur många lediga platser det finns.

Men för den som ska till jobbet kan det bli svårt att välja en annan tur, även om det inte går att hålla två meters avstånd till andra passagerare. Då kan det också bli svårt att lyssna på Skånetrafikens instruktion om att ta eget ansvar för att hålla avstånd.

Pendlar du till jobbet obekväma tider och utanför större städer kan din tur, som troligtvis inte gick så ofta innan heller, vara inställd.

Ska du hämta barn efter jobbet är det inte självklart att det funkar att ta nästa tur.

Skånetrafiken har ett stort ansvar att hitta kreativa lösningar för att säkerställa att människor som förlitar sig på kollektivtrafiken kan åka säkert även under en pandemi. Jobbar du på ett tåg eller en buss kan ditt jobb vara hotat, trots alla mål om ökad kollektivtrafik i framtiden. Jobbar du kvar riskerar du högre smittorisk när det blir trångt på fordonen.

För att öka resandet på lång sikt krävs att tåg och bussar kommer i tid, att de går tillräckligt ofta och tillräckligt fort samt att priset inte är för högt.

Tappar kollektivtrafiken resenärer som väljer att istället ta bilen tar det lång tid för dem att åter ändra sina vanor, återgå till buss eller tåg.

Politiker har ett stort ansvar för att se till att kollektivtrafiken fungerar både nu och i framtiden. Trånga bussar och tåg är en risk som de som kan undvika dem ogärna tar.

I smittotider är det bra att inte göra onödiga resor. Men med trygga avstånd ska kollektivtrafiken kunna köra resande dit de ska.

För alliansen har ekonomin fått styra, att det kostar regionen pengar att erbjuda kollektivtrafik med avstånd mellan passagerarna.

Men enligt vår mening kostar det regionen och dess invånare betydligt mer när anställda inom tåg och buss förlorar sina jobb, när människor som måste åka kollektivt riskerar smittas på grund av trängsel och när Skåne tappar passagerare som kunde ha åkt kollektivt, men väljer bil istället, på grund av smittorisk eller inställda turer.

Vi har inte råd att vara kortsiktiga och låta viktiga arbeten försvinna medan smittorisken ökar på trånga turer.

Nu börjar skolor och jobb igen efter sommaren. Region Skåne har en skyldighet att tillhandahålla kollektivtrafik för sina invånare. De politiker som styr Region Skåne måste se till att det görs på ett säkert och tillgängligt sätt.

Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne.

Samuel Johansson, Vänsterpartiets företrädare i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Annons

Annons

Annons

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy