Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Bodil Jönsson: ”Tryggheten ligger i att leva livet i ett flöde”

Vi har inte ont om tid – det är bara ett kollektivt hjärnspöke. Att många upplever tillvaron som en kamp mot klockan har inte med tiden i sig att göra, utan med avsaknaden av tillit och trygghet. Det menar tidsgurun Bodil Jönsson.

Många är inte medvetna om hur stor inverkan våra förutsägelser och förväntningar om framtiden har på nuet, menar Bodil Jönsson.Bild: Hussein El-alawi
– Skit i tiden!
Uppmaningen är Bodil Jönssons. Efter ett livslångt funderande över människans relation till tid, och tjugo år efter släppet av ”Tio tankar om tid”, är detta fysikprofessorn och författarens mest centrala budskap.
– Vi är friskare, lever längre än någonsin och har teknik som hjälper oss med det mesta. Att påstå att vi skulle ha ont om tid är patetiskt. Ju längre jag har hållit på desto tydligare har det blivit att det måste vara något annat vi har ont om.
Förra hösten landade hon i ett svar. Tillit och trygghet, inombords och i relation till omvärlden, är vad som saknas oss. Tillsammans med läkaren och vårdcentralchefen Åke Åkesson har hon nyligen släppt boken ”Tid för tillit och trygghet”, där medförfattarens erfarenheter från vården fungerar som reflekterande exempel på tesen.
– Coronapandemin har bara gjort den än mer aktuell, säger Bodil Jönsson.
Visst kan vi alla ha mycket att göra ibland, en del orimligt mycket. Men det Bodil Jönsson tycker sig se är ett djupare och mer existentiellt problem, som i grunden handlar om en utbredd osäkerhet och desorientering, och en brist på en hållbar rytm att luta sig mot i tillvaron.
– Vi känner att vi hinner så lite trots att vi gör så mycket. Oron och vilsenheten bara växer i en tid när allt är möjligt men ingenting är tillräckligt.
Tidsmässigt är det inte bara praktiskt utan nödvändigt att känna berättigad tillit. Du får mindre saker som du måste bry dig om.
Valmöjligheterna och det ständiga bruset av information och tyckanden, har skapat frustration och missnöje och en underliggande rädsla för att göra fel, menar hon.
– Många vågar inte lita på sig själva och sin förmåga. I dag vill exempelvis en förälder som får höra att man ska läsa mycket för sina barn även ha råd om vad de ska läsa, när och i vilken ordning.
Forskningens och kunskapens roll som trygga ankare, sanningar du kan luta dig mot, har luckrats upp när kunskap relativiseras och alla ska ha sina egna sanningar baserade på känslor och tyckanden och, menar hon, rena irrläror. Det skadar tilliten och skapar stress, eftersom du själv tvingas navigera dig fram för att veta vad du ska tro på och hur du ska agera.
– Tidsmässigt är det inte bara praktiskt utan nödvändigt att känna berättigad tillit. Du får mindre saker som du måste bry dig om.
”Ju bättre självtillit du har desto bättre förhållande får du till tiden”, säger Bodil Jönsson.Bild: Hussein El-alawi
Den rådande tidsandan är färgad av en, enligt Bodil Jönsson, nedbrytande svartsyn på klimatkrisen och nu även pandemins följdverkningar och dystra prognoser.
– Redan innan corona var det få som uppgav att de trodde att deras barn skulle få det bättre än de själva.
Att känna hopp och tillförsikt, att planera, drömma och jobba för det som komma ska, är livsviktigt, menar hon. Det är också ett sätt att visa sin omgivning att man tror på framtiden. Dessutom, menar hon, styr våra förväntningar upplevelsen av vårt nu.
– För den som känner tillit till framtiden och omvärlden och är trygg i sig själv, är tillfälliga perioder av överbelastning inte ett problem. Det är när du är otrygg som dina förmågor blockeras och din tillvaro undermineras.
Bodil Jönsson återkommer ofta till vikten av förankring, av att ha en sorts tidsankare i såväl nuet som dåtiden och framtiden. En kontinuitet. Idén om att fånga nuet ger hon inte mycket för. Rådet är istället att tänka på tiden som ett pärlband av nu:n, förankrade i både minnen och kommande planer och förhoppningar.
– Skit i nuet! Tryggheten ligger i att leva livet i ett flöde.
Jag tror att vi behöver återerövra rytmen och slippa tvånget att hålla på med allt samtidigt.
Det här var lättare förr, menar hon. När fler hade jobb med fasta tider som inte krävde något av dem när de gått för dagen. När rutiner och vardagstider inte var flytande och förhandlingsbara utan tillvaron följde sin fasta, logiska rytm.
– Jag tror att vi behöver återerövra rytmen och slippa tvånget att hålla på med allt samtidigt. När varje nu finns i ett sammanhang med de tidigare och de kommande nu:en är det lättare att känna trygghet och mening med tillvaron.
– Tidsankarna gör dessutom att du inte upplever att tiden går så fort.
En fråga berör du inte alls. Den tryggade försörjningens, ekonomins, betydelse för framtidstro och trygghet?
– Jag passar den. Garanterat är varken min medförfattare Åke Åkesson eller jag lämpade att skriva boken ”Ekonomi för tillit och trygghet”.
Vardag, arbete och skola. Många upplever livet som en ständig kamp mot klockan.Bild: Anna Bank

8 råd om tid från Bodil Jönsson

1. Eftersträva en tillvaro som är lagom. Inte maximerad och sprängfull.
2. Planera in pauser och mellanrum i kalendern. Du måste räkna med det oförutsedda, att livet kan komma emellan. Och det är inget att sörja över, för det är i mellanrummet det spännande kan ske. Utan mellanrum, utan marginaler, är det som om vi hade tömt livet på liv.
3. Öva dig i att vara glad över att tiden kommer till dig. Hela tiden. Träna din förmåga att uppleva nuets förnöjsamhet. Men lyssna inte till uppmaningar om att ”fånga nuet”. Spjärna inte emot och försök inte krampaktigt hålla kvar. Tänk istället att du befinner dig i en kedja av nu:n, i ett pågående livsflöde med kopplingar till både det som varit och till dina föreställningar om framtiden.
4. Glöm föreställningen om livspusslet. Livet är inte ett pussel som består av givna tidsbitar som tillsammans täcker in livets 24 timmar. Livet är en kompromiss och något som vi vill leva som en helhet, och där också vi som individer är helheter.
5. Livsrytmen är viktig – inte tiden. Återerövra en rytm i tillvaron som du kan hålla dig till. De kan delas upp i morgonrytm, förmiddags-, eftermiddags och kvällsrytm. Och i dygnsrytm, månads- och årsrytm. Det är också ett sätt att slippa tvånget att hålla på med allt samtidigt.
6. En viktig funktion med semestern är omställningen den innebär, både före, under och efter. Den står i strålande kontrast till arbetsåret i övrigt – utom just den här våren som inneburit hemarbete för många.
7. Håll koll på hur mycket tid du lägger på serierna, dataspelen och de sociala medierna så att de inte tar över ditt liv.
8. Låt dig inte sugas ner av de senaste dödstalen i covid-19 och världens alla olyckor flera gånger om dagen och blir stressade av något du själv sällan kan påverka. Bestäm dig för att bara ta del av nyhetsrapporteringen vid ett begränsat antal tillfällen.
Följ Inpå livet även på Facebook och Instagram. Har du tips på ämnen och personer vi bör skriva om är du välkommen att höra av dig via mejl inpalivet@hdsydsvenskan.se eller på telefon 040-281200.
Gå till toppen