Annons

Annons

Annons

Kultur

Konst
David Shrigley illustrerar varats banalitet och komplexitet

Christine Antaya ser uppblåsbara daggmaskar och ett obehagligt rollspel som känns i kroppen på Copenhagen Contemporary.

Text: 

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

”Do not touch the worms” av David Shrigley.

Bild: David Stjernholm

Annons

När litteraturkritikern Viola Bao i DN 2019 ondgjorde sig över posthumanismens intåg i kulturkritiken och skrev ”många verkar tro att vägen till det fossilfria samhället går via det ihärdiga kontemplerandet av maskar och stenar” så tror jag inte att det var sådana här maskar hon menade. För David Shrigley (född 1968) är människans erfarenheter alltjämt i centrum, även när det handlar om daggmaskar. Shrigley är känd främst för sina textbaserade verk präglade av sarkastisk humor och den enorma högen med stora, uppblåsta rosa maskar i Copenhagen Contemporarys stora sal för onekligen tankarna till serieteckning. På väggen hänger en klocka som räknar ner till noll, efter några minuter går luften ur maskarna och de säckar ihop mjukt över varandra. Sedan börjar det hela om igen.

0 kren månad

Läs vidare med Digital!

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan