Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Karin Parrot Jonzon ger teaterliv åt Combüchens roman i Malmö

En av Malmös riktiga scenveteraner är skyldig till att skånska Sigrid Combüchens roman ”Sidonie & Nathalie” nu får teaterpremiär. För Karin Parrot Jonzon följer det hennes historia av att göra teater om starka kvinnor.

Karin Parrot Jonzon blev förälskad i Sigrid Combüchens roman. Nu sätter hon upp pjäsen "Sidonie & Nathalie" på Intiman i Malmö.Bild: Hussein El-alawi
I slutet av 2017 sitter Malmöregissören Karin Parrot Jonzon och läser. Hon säger själv att det är så hon får näring till teaterarbetet. I händerna har hon Lundaförfattarinnan Sigrid Combüchens nya ”Sidonie & Nathalie”. Ju längre in i boken hon kommer desto mer förälskad blir hon.
– Det är nästan som en sådan där förälskelse då man helst vill gå åt andra hållet för man känner att det inte är läge just nu, säger Karin Parrot Jonzon.
Men hon kan inte släppa boken och tycker att någon borde göra film av den. Hon ringer först Sigrid Combüchen och frågar om det finns sådana planer. Svaret är nej. Karin Parrot Jonzon kommer med förslag på regissörsnamn, men det avslås av Combüchen. Istället ringer Parrot Jonzon till Svenska Filminstitutet.
– Jag tänkte att man kanske kunde få ett synopsisbidrag för att skissa på en film, men då var man tvungen att ha en producent sade de. Mannen där sade istället ”varför gör du inte själv teater av den”?, berättar Karin Parrot Jonzon.
Första instinkten är ”det går ju inte”. Men sedan börjar hon ”vända jord” som Karin Parrot Jonzon själv kallar det. Det är att göra grundarbetet och se vad som finns på de där boksidorna med hjälp av anteckningar, bilder, dialoger och annat.
Plötsligt känner hon att där ändå finns något och tar kontakt med Malmö stadsteater. Teaterchefen Kitte Wagner driver hårt sin workshopmodell där alla idéer till pjäser börjar med att ensemblen får testa ett manus. Det slutade så väl att ”Sidonie & Nathalie” nu har premiär på Intiman på fredag.
– En stor del av min karriär har handlat om kvinnors berättelser. Så även här. Det är två franska kvinnor som flyr från kriget. Den ena är överklass och den andra underklass. Bägge har hög integritet och är kraftfulla och sarkastiska. Men de är också bägge utsatta och kan inte undvika att hjälpa varandra, säger Karin Parrot Jonzon.
De två kvinnorna flyr till Skåne och i pjäsen får man följa deras resa genom Klagshamn, Tygelsjö, Skanör, Malmö och Hässleholm. Den delen av boken som sedan handlar om Nathalies tid i Norge har Karin Parrot Jonzon nästan helt skalat bort.
Sandra Stojiljkovic och Cecilia Lindqvist spelar rollerna som Nathalie och Sidonie.Bild: Irene Pelayo Lind
I en historia som handlar om flykt och identitet, om att bryta upp och stå utan sammanhang, där hittade Karin Parrot Jonzon en kärna som slog an hos henne själv.
– Jag tror många känner igen den här problematiken. Efter min egen skilsmässa kunde jag själv känna att jag inte visste hur jag skulle navigera. Hur gör man för att bygga upp sitt liv igen när ens identitet i det gamla är så stark?
Med tanke på Karin Parrot Jonzons långa karriär är det ändå överraskande att hon på fredag ska göra debut på en av Malmös mesta scener: Intiman. Sedan hon i början av 90-talet slutade som chef för Unga Teatern på Malmö stadsteater har hon bara gjort en föreställning på Stadsteatern och det är sjutton år sedan.
Karin Parrot Jonzon och skådespelarna tycker att det är tråkigt att ”Sidonie & Nathalie” bara får spelas för 50 personer åt gången, på grund av coronaviruset. ”Det är ju en sak om det hade varit femtio personer som suttit samlade i salongen och man kunde rikta sig till dem. Men nu sitter de ju utspridda och det är svårt att skapa en intimitet.”Bild: Hussein El-alawi
Har du inte sålt in några föreställningar till Malmö stadsteater sedan dess?
– Jo, jag föreslog faktiskt ”Egenmäktigt förfarande” till dem först, men den missade de. Så den gjorde jag i Uppsala istället och det blev en succé. Men så där är det. Teaterchefer kommer och går och har olika personer de vill satsa på. Då gäller det att vara envis. Ibland undrar man hur man orkar.
Fakta

Karin Parrot Jonzon

Har en bakgrund i Malmös teaterliv inom Teater 23, Garderobsteatern och i början av 90-talet var hon chef för Unga Teatern på Malmö stadsteater innan Staffan Valdemar Holm valde att lägga ner den. Har genom åren jobbat mycket på Norrbottensteatern och varit teaterchef i Kalmar på länsteatern Byteatern. De senaste åren har hon hyllats stort för sin dramatisering av Lena Anderssons ”Egenmäktigt förfarande” som hade premiär på Uppsala stadsteater 2015 och senare satts upp på Helsingborgs stadsteater och visats på SVT.

Är idag 72 år gammal och bor i Malmö. Tidigare gift med poeten Lasse Söderberg och mor till två andra välkända kulturaktörer i Malmö: musikern Kristoffer Jonzon och koreografen Alma Söderberg.

För den som vill uppleva mer Karin Parrot Jonzon i höst kommer hon att sätta upp en konsertteater med den klassiska gitarristen Celia Linde i höst på Malmö Live. I föreställningen möter Celia Linde den idag avlidna franska gitarristen Ida Presti (spelad av Anja Schmidt) och spelar musik från skivan ”Shades in blue”.

Gå till toppen