Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Mikkeller startar ölhall på Moriskan i höst

Moriska paviljongens sommarsamarbete med Mikkeller har blivit så lyckat att de nu väljer att fortsätta även i höst. I slutet av september öppnar de en ölhall inne i Moriskans stora salong med fokus på tysk öl och innovativa korvar.

Mikkellers och Moriskans sommarsatsning blev lyckad även i år. Denna höst får den en fortsättning inomhus.Bild: Rob Love
Tre somrar i rad har Moriska paviljongens trädgård på baksidan av huset förvandlats till en biergarten med hjälp av danska öljätten Mikkeller. Samarbetet har blivit väldigt lyckat och så även denna coronasommar.
– Det har gått över all förväntan. Vi har haft bra atmosfär och personal och gäster har varit väldigt nöjda. Vår nya beställningsapp har hjälpt oss otroligt med logistiken, så den kommer vi nog att fortsätta med även efter corona, säger Moriskans biträdande verksamhetschef Jóhann Bjarnason.
Mikkeller-satsningen har även hjälpt Moriskan ekonomiskt då resten av verksamheten har varit nedstängd i ett halvår. Det gör att det nu spikats en fortsättning. Den 25 september öppnar Mikkeller Ölhallen Pop Up inne i Moriskans stora salong.
– Hösten har sett osäker ut för oss och vi vet inte hur restriktionerna kommer att fortsätta. Så när vi nu har en tom yta känns det som bra tajming att kunna fullfölja projektet med Mikkeller, säger Jóhann Bjarnason.
Målet är att fånga samma atmosfär som på uteserveringen, men samtidigt göra något nytt.
– Därför blir det nu lite mer känsla av en större tysk ölhall, fokus på tysk lager och dessutom ändrar vi matkonceptet från hamburgare till hotdogs. Vi vill ha en hög nivå på hantverk och kvalitet när det gäller bröd och korvar från lokala producenter samt lekfulla och fermenterade toppings. Det blir även vegetariska korvar, säger Jóhann Bjarnason.
Än så länge är satsningen tänkt att drivas fram till årsskiftet.
– Omvärlden är så osäker just nu så därför tänker vi hyfsat kortsiktigt. Sen får vi se, säger Jóhann Bjarnason.
Blir det en ny Mikkeller-sommar i trädgården nästa år?
– Det har varit så lyckat och vi tycker alla att det är kul. Så det kommer att fortsätta även nästa sommar, säger Jóhann Bjarnason.
Mikkeller är också nöjda med det fortsatta samarbetet.
– Folket bakom Moriskan förstår vårt varumärke fullt ut och vi är mycket stolta över den pop-up vi gjort med dem utomhus. Så när möjligheten till en fortsättning i höst uppstod var beslutet väldigt lätt att ta, säger Mikkellers driftschef Jacob Gram Alsing.
När ölhallen får premiär fredagen den 25 september är också målet att Moriskan ska kunna dra igång övrig verksamhet i huset.
– Vi hoppas kunna köra coronasäkra konserter och föreställningar i Spegelsalen. Vi tänker oss femtio personer vardera i två sittningar. Ändras sedan restriktionerna vill vi även köra föreställningar i Stora salongen, säger Jóhann Bjarnason.
Gå till toppen