Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Förskollärare i Bjärred nominerade till lärarpriset Guldäpplet

På Tulpangårdens förskola i Bjärred skapar Anna Persson och Emmy Persson en verksamhet där digitalt läromaterial är ständigt tillgängligt. I år är de gemensamt nominerade till Guldäpplet, ett stipendium som tilldelas lärare vars insatser främjar utbildning med stöd av IT.

Emmy Persson & Anna Persson är två förskollärare som gemensamt är nominerade till årets Guldäpple, en årlig utmärkelse för lärare som förnyar lärande med stöd av IT.Bild: Hussein El-alawi
Inne på avdelningen Vallmon på Tulpangårdens förskola är leken i full gång. På väggen projiceras en bilfärd genom ett skogsområde, en robot står redo att ta sig genom en uppritad bana och ett digitalt mikroskop används för att studera olika material.
- Titta, vad häftigt det blev när jag tittar på strumpan, utropar ett barn som använder mikroskopet och på en datorskärm ser vi tydligt uppbyggnaden av strumptyget. Pedagogerna Anna Persson och Emmy Persson uppmanar till att fotografera strumpan och med ett enkelt knapptryck sparas bilden ner på datorn.
Tillsammans är de två förskollärarna nominerade till Guldäpplet, ett årligt stipendium som tilldelas en eller flera lärare vars insatser främjar och förnyar lärandet med stöd av IT.
Med hjälp av projektor och ljudeffekter får barnen på Tulpangårdens förskola tillgång till en virtuell skog.Bild: Hussein El-alawi
- De digitala verktygen är ständigt tillgängliga i vår lärmiljö, lika naturligt som pennor och papper, säger Anna Persson.
Tillsammans med barnen arbetar förskollärarna med IT, bland annat genom att skapa filmer. Framför en grön skärm har barnen utifrån egna intressen spelat in videor och tillsammans har de hjälpts åt med klippning. Redigeringen resulterade i en film och filmpremiär anordnades för föräldrar och övriga avdelningar på förskolan.
- Barnen kände sig stolta över sin film och att de tillsammans har vågat delta, berättar Emmy Persson. Det var deras projekt, där de fick producera det digitala istället för att konsumera det.
I förskolan benämns iPads som "lärplattor" och finns ständigt tillgängliga. Här har barnen valt att dokumentera sina byggen. "Barn ser på världen på ett annat sätt än oss vuxna. På detta sätt ges vi en naturlig väg till samtal kring vad de upplever", menar pedagogerna.Bild: Hussein El-alawi
Sedan juli 2019 är digitalisering en del av förskolans läroplan, vilket innebär att alla förskolebarn ska ges möjlighet att utveckla rimlig digital kompetens och skapa ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik.
- Det viktiga är vad vi gör med de digitala verktygen, menar Emmy Persson.
Pedagogerna berättar hur de undervisat i källkritik genom att redigera in sig själva i osannolika scenarion, som bredvid krokodiler eller under en enorm svamp. När ett barn undrade om händelserna var äkta menade ett annat barn att ”ja, det finns ju på bild”. Genom att själva få prova detsamma lärde sig barnen att det som sker på bild eller film inte tvunget händer på riktigt.
- I förskolan rustar vi barnen för den digitala värld som väntar, förklarar Anna Persson. Vi ger dem erfarenhet genom att alltid ha ett syfte bakom vårt arbete. Vi vågar utmana oss själva och barnen i digitalisering och det är så vi lär oss. Det är en ständig utveckling.
- Vi tror det kan finnas en rädsla att göra fel med digitala verktyg, men vad är det värsta som kan hända? Man blir aldrig färdiglärd, instämmer Emmy Persson.
- Vi tror det är kombinationen av erfarenhet och nya tankar som gör att vi arbetar bra ihop, menar Anna Persson och Emmy Persson.Bild: Hussein El-alawi
Pedagogerna uttrycker en stolthet och glädje över att deras arbete uppmärksammas.
- Att just förskolan är med i nomineringarna gör att förskoleyrket lyfts, menar Emmy Persson. Det blir tydligare att det faktiskt är utbildning och undervisning vi arbetar med i förskolan.
Guldäpplet har delats ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs minne sedan 2002. Årets vinnare utses i samband med Guldäpplets dag senare i höst.
Gå till toppen