Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Oklar klimateffekt av gröna budgetmiljarder

”Nu blir det åka av”, utropade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) när han tillsammans med partikollegan Isabella Lövin presenterade det budgetförslag som ska ge nytt liv åt både svensk ekonomi och miljö i spåren av coronakrisen. – Men det är för tidigt att säga något om klimateffekten innan vi ser hur återhämtningspaketets övriga 90 miljarder hanteras, säger Klimatpolitiska rådets kanslichef Ola Alterå.

Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund och miljö- och klimatminister samt vice statsminister Isabella Lövin presenterar nya budgetåtgärder på klimat- och miljöområdet under en pressträff i Rosenbad.Bild: Pontus Lundahl/TT
– Det är en rivstart för ekonomin och miljön, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP), på en pressträff och miljö-, klimat- natursatsningarna i höstbudgeten från regeringen.
Klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP) talar om en ”gamechanger”. Utöver förslagen som presenteras nu har regeringen öppnat för kreditgarantier på åtskilliga miljarder för att industrin ska kunna investera ”grönt”.
– Det här är ett startskott för en grön rivstart, förra krisen räddades bankerna, nu räddar vi klimatet, säger Lövin.
En av de tyngsta posterna är olika satsningar på transporter; sammanlagt 5,4 miljarder kronor. Det handlar till exempel om utökad miljöbilsbonus och skärpta krav på vad som räknas som miljöbilar, stöd till järnvägstransporter och underhåll av järnvägar, skärpta krav på inblandning av biodrivmedel för både bilar och flygplan samt satsningar på cykelvägnät.
Enligt Isabella Lövin ska dessa transportsatsningar sammantaget leda till att Sverige når det särskilda klimatmålet att minska utsläppen från inrikesresor med 70 procent 2030 jämfört med 2010.
Industriklivet ska enligt förslaget förstärkas och utvidgas till att omfatta exempelvis raffinaderier för återvinning av plast, framställning av vätgas och produktion av biodrivmedel. Totalt föreslås satsningar på industrisatsningar för 950 miljoner kronor, samt statliga kreditgarantier för gröna investeringar på högst 10 miljarder kronor under 2021.
– Det är glädjande att regeringen väljer att stödja industrins konkurrenskraft genom att stimulera omställningen till fossilfrihet. Det är något som industrin efterfrågar och är redo för, och det är ett bra exempel på hur man kan hoppa till ruta tre i stället för att gå tillbaka till ruta ett, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.
Ola Alterå, kanslichef på Klimatpolitiska rådet, är försiktigt positiv till budgetförslaget:
– Det syns att de har lyssnat på vår tidigare kritik genom att till exempel ge stor tyngd åt transportsektorn som är en mycket stor utmaning, och att de vill utvidga industriklivet. Det är också positivt att de nu är tydligare med att åtgärderna ska kunna följas upp och utvärderas.
Men han understryker att det inte går att säga något om den sammantagna miljöeffekten innan resten av budgetpropositionen har presenterats på måndag.
– Det här är tio miljarder av en återhämtningsbudget på 100 miljarder, och hela statsbudgeten är på ungefär 1 000 miljarder. Vår poäng är att klimatomställningen avgörs av den samlade ekonomiska politiken och näringspolitiken, inte av miljöbudgeten. Därför är det svårt att säga vilken effekt de här satsningarna får. Det avgörande är att övriga budgetposter inte går i motsatt riktning, säger Ola Alterå.
Fakta

Miljö och klimat

Regeringspartierna föreslår i en överenskommelse med Centerpartiet och Liberalerna satsningar på sammanlagt 9,7 miljarder kronor i budgetpropositionen för 2021 som ska gå till grön återhämning i spåren av coronakrisen.

Förslagen spänner över både klimatåtgärder och åtgärder som ska värna den biologiska mångfalden. Till exempel:

– 5,4 miljarder kronor för att minska transportsektorns klimatpåverkan. Här ingår bland annat satsningar på kollektivtrafik, järnvägstransporter, järnvägsnät, ökad inblandning av biodrivmedel för både väg- och flygtrafik samt utbyggnad av cykelvägnät.

– 950 miljoner kronor till industrisatsningar. Här ingår en förstärkning och förlängning av industriklivet, som dessutom utvidgas till att omfatta fler sektorer (exempelvis produktion av biodrivmedel och vätgas samt ny teknik för återvinning av plast). Industrin ska dessutom kunna ta del av statliga kreditgarantier för gröna investeringar på högst 10 miljarder kronor under 2021.

– 900 miljoner kronor till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus.

– 224 miljoner kronor till stöd för lokalt och regionalt arbete för grön omställning. Det kan exempelvis handla om åtgärder för att säkra hus och vägar inför klimatförändringar.

– 2,2 miljarder kronor för att skydda svensk natur och bevara den biologiska mångfalden. Det handlar till exempel om att inrätta fler naturreservat, återställa viktiga naturtyper som våtmarker, skapa naturnära anställningar för skogsvård och återställning av vandringsleder, sanering av förorenade vattenområden mm.

Källa: Regeringskansliet

Gå till toppen