Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Svenska läsvanor – både starka och tynande

Nöjesläsningen minskar bland barn och unga samtidigt som svenska elever uppvisar en bristande läsförmåga. Det visar en ny rapport från Svenska Förläggareföreningen.

Starka läsupplevelser är det som ger läsmotivation, konstaterar Johan Svedjedal och Anna Nordlund i sin rapport. Arkivbild.Bild: Pontus Lundahl TT
Är ljudboken ett hot eller en hjälp för den tryckta boken, och hur står sig läsningen i den svenska skolan i ett internationellt perspektiv? Det är ett par av frågeställningarna i rapporten ”Läsandets årsringar” skriven av litteratursociologerna Anna Nordlund och Johan Svedjedal. Efter att ha studerat statistik och utveckling från de senaste decennierna beskriver de den svenska läskulturen som både ”stark och tynande”.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen