Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Volvo klarar sig ganska bra i Europa

Bilförsäljningen i Europa ligger fortfarande långt under förra årets nivå. Nyregistreringarna har sjunkit med nästan en tredjedel. Men Volvo hör till de märken som rasat minst, och har ökat sin marknadsandel något.

Nyregistreringarna av Volvobilar i EU, Storbritannien och Efta-länderna har sjunkit med 22,5 procent till och med augusti, jämfört med samma tid 2019. Men andra märken har rasat mer, och Volvos marknadsandel har ökat något. Arkivbild.Bild: Pontus Lundahl/TT
Nyregistreringarna i EU, Storbritannien samt Efta-länderna Schweiz, Norge och Island sjönk med 17,6 procent i augusti, jämfört med samma månad 2019, enligt den europeiska branschorganisationen Acea.
Under årets åtta första månader som helhet har antalet registreringar rasat nästan 33 procent.
Volvo finns bland de biltillverkare som klarat coronakrisen bäst i Aceas statistik. Nedgången i EU, Storbritannien och Efta under augusti var drygt två procent. Under året som helhet har Volvo tappat 22,5 procent i registreringar – men ökat sin andel av marknaden från 2,0 till 2,3 procent.
Siffrorna skiljer sig lite från vad Volvo Cars själva rapporterat. Acea räknar nyregistreringar, medan Volvo redovisar försäljningar.
Landet med värst drabbade bilhandlare är Kroatien, där antalet nyregistreringar nästan halverats hittills i år. Från Portugal rapporteras en minskning med 42 procent. Spanien noterar ett tapp på 40,6 procent.
Bland större märken har Opel/Vauxhall halverats under året i statistiken för EU, Storbritannien och Efta. Mazdas registreringar har rasat 46 procent.
Porsche-köpare tycks påverkas mindre av pandemin. Sportbilsmärket har bara tappat drygt sex procent jämfört med 2019, enligt Aceas statistik för EU, Storbritannien och Efta.
Gå till toppen