Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tyske stjärndramatikern förälskade sig i Malmö stadsteater

Den började med kärleksdikter – relationen mellan den hyllade tyske dramatikern och den sydsvenska stadsteatern. Nu har ”Halva månen”, som Roland Schimmelpfennig skrivit speciellt för Malmö stadsteater, premiär. Därefter väntar en H.C. Andersen-inspirerad barnteater.
– Skådespelarna i den här ensemblen är inte rädda att experimentera, säger han.

”En av de bästa sakerna med att regissera är att du har alla de här fantastiska skådespelarna som spelar bara för dig – du är i princip ensam i publiken. Jag har alltid en fantastisk känsla av att allt som händer på scenen händer bara för mig. Förhoppningsvis kommer publiken känna samma sak nu”, säger Roland Schimmelpfennig om att bara femtio personer kommer att sitta i publiken på premiären.Bild: Emmalisa Pauly
2017 satte Malmö stadsteater upp Roland Schimmelpfennigs ”Det svarta vattnet”. Samma år bjöd teaterchefen Kitte Wagner in den tyske dramatikern, som hör till Europas mest uppmärksammade, för att hålla en workshop med ensemblen.
Två år senare presenterades han som stadsteaterns nya husdramatiker.
Roland Schimmelpfennig själv beskriver det som att han inte behövde göra så mycket under den där första workshopen – skådespelarna var de verkliga stjärnorna. Det var det som fick honom att vilja komma tillbaka.
– Det låter kanske platt – men det var väldigt kul. Man kunde känna energin. Vid ett tillfälle bad jag dem, utan förberedelse, att skriva en kärleksdikt. De hade fem minuter på sig. Ingen av dem vaknade upp den morgonen och tänkte att de skulle skriva en kärleksdikt just den dagen – men de bara gjorde det. Var och en på sitt unika och ärliga sätt.
Arina Katchinskaia och Erik Olsson spelar Olga och Kinesen i ”Halva månen”.Bild: Emmalisa Pauly
Nu har han skrivit ”Halva månen” speciellt för Malmö stadsteater. Föreställningen skildrar ett triangeldrama i förorten och den 25 september är det premiär på Intiman.
I centrum står den unga kvinnan Olga och två män som kallas Kinesen och Libanesen – trots att Kinesen inte är kines och Libanesen inte är libanes. Den unge Libanesen jobbar i byggvaruaffären. Den äldre Kinesen är frukthandlare och har en poetisk historia om varje frukt.
När en cirkus full av magi kommer till staden vänds allt upp och ner. Plötsligt befinner sig Libanesen och Kinesen i varandras kroppar – och gör allt som den andra personen skulle göra.
– Libanesen står plötsligt i fruktaffären, Olga kommer in och han börjar berätta en historia om litchifrukten för henne – men han vet inte var den kommer ifrån. Kinesen tar sig upp på taket till ett av höghusen, där de unga människorna brukar ses, dricka öl, röka och ta droger. Han skulle aldrig gå dit egentligen, men plötsligt är han där och gör allt det som libanesen brukar göra.
Roland Schimmelpfennig under en repetition av ”Halva månen”. På scenen syns även Arina Katchinskaia som Olga och Magdi Saleh som Libanesen.Bild: Emmalisa Pauly
Det blir betydligt mer Roland Schimmelpfenning på Malmö stadsteaters scen framöver. Innan han kläckte idén till ”Halva månen” jobbade han på en föreställning om internet. Den hoppas han fortfarande på att skriva klart till Malmö stadsteater.
Nästa säsong har dessutom hans barnföreställning baserad på H.C. Andersens ”Den ståndaktige tennsoldaten” Sverigepremiär i Malmö.
”Halva månen” skulle egentligen ha haft premiär i april, men fick skjutas fram på grund av coronapandemin. För Roland Schimmelpfennig har de sju månader (”ovanligt lång tid i teatersammanhang”) han jobbat med föreställningen i Malmö varit speciella. De har fört hela ensemblen närmare varandra.
– När du lär känna en ensemble och ensemblen lär känna dig får man ett självförtroende. Vi har redan gått igenom galenskap tillsammans – så låt oss ta det ännu längre nästa gång, säger han.
Hur ska ni göra det?
– Jag vet inte än. Den här föreställningen är redan en utmaning, men efter premiären kommer vi inse att det inte var så svårt. En sak är säker: skådespelarna i den här ensemblen är inte rädda att experimentera. Det är väldigt svårt att chocka dem.
Gå till toppen