Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så ska de svarta körskolorna stoppas

Dåliga bilförare, minskad säkerhet i trafiken och snedvriden konkurrens för de som sköter sig – problemen med svarta trafikskolor har vuxit de senaste åren och finns över nästan hela landet. Nu vill regeringen få bukt med kriminaliteten.

"I grunden handlar detta om att rädda liv, och det är ytterst allvarligt när en del sneddar och inte följer reglerna", säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om de svarta körskolorna.Bild: Jessica Gow/TT
– Det är viktigt att vi stoppar detta, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Det är mycket som pekar på att omfattningen av de svarta körskolorna ökar i Sverige. Sveriges trafikutbildares riksförbund (STR) har i medlemsundersökningar visat att runt 90 procent av skolorna noterat illegal trafikskoleverksamhet på sin ort, och Statens väg- och transportforskningsinstitut konstaterade i en rapport 2018 att problemet har vuxit i många år utan att motas.
I september förra året fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att föreslå åtgärder mot den svarta verksamheten och mot fusk vid förarprov. På onsdagen lämnades rapporten, som innehåller 14 förslag som ska stävja utvecklingen, till infrastrukturminister Tomas Eneroth.
– I grunden handlar detta om att rädda liv, och det är ytterst allvarligt när en del sneddar och inte följer reglerna. Därför ska vi göra allt vi kan för att stoppa de svarta körskolorna, säger han.
Förutom dåligt utbildade förare och sämre trafiksäkerhet leder den illegala verksamheten till osund konkurrens för dem som sköter sig.
Bland annat föreslår Transportstyrelsen att antalet tillåtna handledartillstånd sänks från dagens femton till fem, att polisen får utökad teknisk möjlighet att enklare kontrollera skolor och lärare, att fängelsestraff kan utdömas för dem som bedriver svart verksamhet samt att provfuskare som upptäcks kan stängas av under två år.
– Det räcker inte med enstaka åtgärder, utan vi måste angripa problemet med många små insatser för att få en märkbar effekt, säger Olof Stenlund, utredare vid Transportstyrelsen.
TT: Problemet med illegal verksamhet har varit välkänd bland trafiklärare i många år – hur har den kunnat få växa sig så stark?
– Sedan jag tillträdde har jag tagit till mig detta och gjort flera insatser under åren, och regeringen är tydlig med att vi vill få stopp på detta. Men det kan säkert vara så att man för 10–15 år sedan inte såg omfattningen av det och inte heller tog varningssignalerna på allvar,säger Tomas Eneroth.
Enligt Ekobrottsmyndigheten finns samband mellan de svarta körskolorna och den organiserade brottsligheten.
– Det är ett av skälen till att vi velat ha starkare myndighetssamverkan, för att komma åt det som riskerar att bli organiserad brottslighet. Och med de förslag som finns här blir det ett dråpslag mot de svarta körskolorna, säger Eneroth.
Rapporten går nu ut på remiss.
– Jag bedömer att ett flertal av förslagen är av sådan art att vi bör kunna genomföra dem relativt skyndsamt.
Mattias Glemfors, förbundsordförande på STR, välkomnar förslagen efter att ha kämpat mot den svarta verksamheten under 20 års tid:
”Det är mycket positivt att utredningen tagit ett brett grepp och föreslår en rad kraftfulla åtgärder mot den växande illegala verksamheten inom svensk förarutbildning. Förslagen på åtgärder kommer göra skillnad och försvåra den pågående illegala verksamheten och nu ser vi fram emot att förslagen verkställs så snabbt som möjligt”, skriver han i en kommentar.
Fakta

Rapportens förslag mot svartskolor

Urval av de 14 förslag som presenteras i rapporten från Transportstyrelsen:

– Krav på intygsförfarande införs i samband med alla typer av kunskapsprov som utförs vid Trafikverket, samt att fuskare kan stängas av från prov i upp till två år.

– Endast Trafikverkets eller godkänd trafikskolas fordon får användas vid prov för behörighet B.

– Antalet handledartillstånd som en person får ha samtidigt begränsas från dagens 15 till högst fem elever.

– Straffskalan för illegal trafikskoleverksamhet ska skärpas till fängelse i upp till två år om brottet är grovt.

– Polisen får tekniska möjligheter till direktåtkomst för att enklare kunna kontrollera trafikskolor och deras lärare.

– Väskor och andra personliga tillhörigheter ska placeras på anvisad plats i samband med prov på Trafikverket.

– Bättre möjligheter för tillsynsmyndigheter att söka uppgifter ur vägtrafikregistret.

Källa: Transportstyrelsens rapport "Uppdrag att föreslå åtgärder mot fusk vid förarprov och illegal utbildningsverksamhet"

Gå till toppen