Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kritik mot Alliansen då kundcentren stängs

Miljöpartiet kräver att Alliansen tar ansvar för nedstängningen av Skånetrafikens kundcenter i Lund och Kristianstad.
– Man kan inte smyga igenom ett sådant här beslut, säger Kami Petersen, ledamot för Miljöpartiet i kollektivtrafiknämnden.

Carina Zachau (M), ordförande Region Skånes kollektivtrafiknämndBild: Sandra Henningsson
Miljöpartiet beskriver beslutet om att stänga ner Skånetrafikens kundcenter i Lund och Kristianstad som en kalldusch. Frågan har inte lagts fram konkret i kollektivtrafiknämnden, trots att det är där budgetbesluten ska tas.
– Vi vill veta hur den servicen som kundcentren har gett ska kunna upprätthållas på ett annat sätt. Och vart pengarna som sparas kommer gå. Det finns många frågetecken kring hur Alliansen styr kollektivtrafiken, säger Kami Petersen och fortsätter:
– Man kan inte bara säga att nu lägger vi ner. Detta är något vi borde diskuterat i nämnden, man kunde röstat om saken helt enkelt.
Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden, visste om att beslutet hade tagits innan det meddelades – och säger att ett beslut om besparingar togs i nämnden redan i juni.
– Vi har gemensamt i nämnden fattat beslut om att göra besparingar med anledning av corona, och vi har gemensamt givit tjänstemännen i uppdrag att lösa det. I veckan fick jag reda på att man tittade på kundcentren, säger hon.
Gällande hur man ska upprätthålla servicen menar Carina Zachau att det finns fem ombud i närheten av stationen i Lund, som kan erbjuda resenärerna den hjälp som behövs.
Gå till toppen