Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ikea vände raset under pandemin – ökar försäljningen i Sverige

När coronakrisen slog till som värst i våras förlorade Ikea 75 procent av sin försäljning över en natt. Sedan dess har det vänt och tappet stannade på fyra procent under det senaste räkenskapsåret, som avslutades i augusti. Förklaringen är att många investerat i sina hem under pandemin. I Sverige lyckades Ikea till och med öka sin försäljning.

Ikea införde under coronapandemin en ny tjänst för kunder som handlat på nätet, där de kunde plocka upp varorna samma dag på parkeringen utanför närmaste Ikea-varuhus.Bild: Thomas Frostberg
När det såg som värst ut blinkade alla lampor rött och risken var överhängande att den ägarstruktur med olika stiftelser, som Ikea grundare Ingvar Kamprad skapat, skulle tvingas gå in och rädda möbeljätten genom kapitaltillskott.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen