Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Anrik gummifabrik har hittat en egen nisch

Helsingborgs Gummifabrik har gått ifrån en global jätte inom galoscher och stövlar till en mer anonym spelare med skräddarsydda produkter.
– Vi varken kan eller vill konkurrera med de stora leverantörerna av gummi utan har i stället hittat en egen nisch, säger Filip Olsson som driver familjebolaget tillsammans med sin syster.

”Vi vill inte växa för växandets skull utan prioriterar det vi har som är en unik och speciell kompetens. Det är också viktigt för oss att visa lönsamhet. Om vi börjar växa så gör vi dettillsammans med våra kunder och med projekt som kräver det”, säger Filip Olsson, som driver familjeföretaget Helsingborgs Gummifabrik tillsammans med sin syster Camilla Olsson.Bild: Pontus Herin
Den pampiga gummifabriken i centrala Helsingborg var en gång stadens i särklass största arbetsgivare med över 3 000 anställda. Bolaget grundades 1891 och blev under legendariske Henry Dunker en internationell jätte som exporterade bland annat galoscher, gummistövlar och tennisbollar. Det gick så bra att familjen Dunker köpte upp andra gummiföretag, bland annat Trelleborg som blev koncernens leverantör av gummiprodukter till industrin.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen