Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Ta det lugnt på cykelvägen – i väntan på bättre infrastruktur måste vi själva ta ansvar

Med kloka åtgärder skulle förhoppningsvis ännu fler välja cykel i stället för bil, skriver Marianne Mårtensson.Bild: Linda Berglund
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
På cykelvägen mellan Malmö och Lund är det trångt. Glädjande nog har vi blivit fler som nyttjar den, och denna höst har användandet närmast exploderat. Det är bra för miljön att så många väljer att cykla i stället för att köra bil, och för folkhälsan är det välgörande att människor rör på sig.
Vi är många som ska samsas om utrymmet. Sådana som jag, som på vanlig cykel kämpar i motvind ibland och får upp farten lite mer i medvind, blandas med många andra typer av trafikanter. De träningsklädda männen cyklar gärna i bredd och håller god fart. De sveper förbi med minimal marginal eller kastar sig ut i gatan för att ta sig förbi hinder.
Det senaste året har elcyklarna kommit med kraft. De framförs av människor i alla åldrar och med varierande cykelvana. Cyklarna är tunga och snabba i såväl nerförsbacke som uppför. Och så har vi numera tystgående mopeder, samt elscootrar, som ofta framförs i en rak linje mitt i vägbanan.
Till detta kommer hundägare som rastar sina husdjur. Väninnor som i bredd är ute på en rask promenad. Ungdomar i grupp på väg till skola eller träning. Barn som lär sig cykla. Människor på rullskidor, som tar ut stegen och viftar med stavarna.
Det är med andra ord trångt, oförutsägbart och farligt. Cykelvägen är dubbelriktad, och cyklister och gångtrafikanter ska samsas på samma yta. Dessutom behöver flera vägar och utfarter med skymd sikt korsas.
Det har gjorts förbättringar, och jag är glad över den nya sträckan cykelväg i Hjärup och tacksam över att de djupa hålen i vägbanan äntligen är ifyllda. För några år sedan gjordes överfarten över Lundavägen vid Sege om så att den blev säkrare och smidigare. Och den farligt smala remsan mellan häck och väg utanför Åkarp är på väg att breddas. Men det räcker inte!
De fyra kommunerna Lund, Staffanstorp, Burlöv och Malmö skulle behöva vidta fler åtgärder. Cykelvägen hade behövt breddas och enkelriktas, och det hade varit bra med tydlig markering av var gående respektive cyklar ska hålla sig. Cyklar behöver också i större utsträckning ges företräde framför bilar. Med kloka åtgärder skulle förhoppningsvis ännu fler välja cykel i stället för bil.
Men i väntan på att infrastrukturen byggs ikapp måste vi själva ta ansvar. Vi alla som rör oss på cykel- och gångvägen mellan Lund och Malmö behöver inse att vi inte kan utgå ifrån att alla tänker och gör som just jag förväntar.
Gå till vänster där du delar vägbana med cyklister! Håll till höger när du cyklar, anpassa hastigheten och ta dig tid att sakta ner bakom andra tills det är klart att köra om. Visa tecken om du ska svänga! Använd ringklocka men visa också hänsyn! Koppla på din riskmedvetenhet och använd din fantasi för att sätta dig in i att någon av dina medtrafikanter kanske inte gör precis som du förväntar dig att hen ska göra. Lär ditt barn trafikregler och cykelvett. För din egen skull; använd cykelhjälm! För din egen och andras skull; syssla inte med mobiltelefon medan du kör!

Marianne Mårtensson

Lund
Gå till toppen