Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Det är dags att öppna framdörrarna – för allas bästa.”

Stängda framdörrar får inte bli en del av "det nya normala", skriver Saman Tondnevis, chef för Skånetrafikens affärsområde buss.

Istället för att hålla framdörrarna stängda skulle man kunna sätta upp skyddsglas framför förarna på samma sätt som på apotek, i receptioner, i mataffärer och på många andra ställen, skriver artikelförfattaren.Bild: Johan Nilsson/TT
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Arbetsmiljöverket planerar att besluta att framdörrarna på de bussar som går i kollektivtrafik i Skåne ska hållas stängda i ytterligare mer än ett år. Det betyder större risk för trängsel, risk för smittspridning, färre sittplatser, fler fuskåkare, förlorade intäkter och inte minst en saknad kontakt mellan förare och resenärer.
För Skånetrafiken är det viktigt att alla som reser med bussarna kan vara trygga och resa utan trängsel. Man ska kunna gå ombord utan att riskera att kollidera med andra passagerare, enkelt blippa sin biljett, hälsa på föraren, kanske ställa en fråga om resan och hitta en sittplats. Så är det inte nu när framdörrar är stängda. Med Arbetsmiljöverkets beslut blir det inte heller så framöver.
För Skånetrafiken är det också viktigt att förarna känner sig trygga och trivs på sin arbetsplats. I början av pandemin var bussförarna oroliga för smittorisken i en utsatt position där de dagligen passerades av hundratals människor som skulle kunna smitta dem med det nya coronaviruset. Förståelsen bland resenärerna var stor och trots att Skånetrafiken förutsåg en del nackdelar bestämde Arbetsmiljöverket den 17 april att framdörrarna på bussarna i kollektivtrafiken i Skåne skulle stängas och att sätesraderna närmast förarna skulle stängas av för resenärer.
Självklart blir det mindre plats för resenärerna när upp till sex sittplatser inte kan användas. Det blir också större risk för smittspridning när resenärer stiger på och av genom samma dörr och möts ansikte mot ansikte. Det betyder också att Skånetrafiken får svårare att följa hur många som faktiskt reser med en given linje. Går det inte att slå fast kan det påverka antalet bussar och öka trängseln. Vi på Skånetrafiken vill inte att kunderna ska drabbas ytterligare.
Vi vet att både kunder och förare saknar den kontakt de brukar ha. Det kan handla om ett ”god morgon” vid påstigning och att resenärerna har möjlighet att fråga förarna om något de undrar.
Skånetrafiken har sett tecken på att antalet resenärer utan giltig biljett har tredubblats under den tid framdörrarna på bussarna har varit stängda. Med stängda framdörrar förlorar Skånetrafiken intäkter som är avgörande för att kunna finansiera samhällsviktig trafik och ge tusentals bussförare arbete.
Det har nu gått sex månader sedan pandemin drabbade Sverige. Många andra branscher har lyckats komma fram till lösningar där kunder, personal, fackförbund och arbetsgivare är nöjda, men inte vår. Förarnas arbetsmiljö är viktig för Skånetrafiken, men det vore märkligt om vår bransch var den enda där bra kundservice och en god arbetsmiljö inte kan förenas.
Skånetrafiken vill i samarbete med de trafikföretag som ärförarnas arbetsgivare göra allt som är möjligt för att hitta en lösning där kunderna får bästa tänkbara resa och förarna kan känna sig trygga med sin arbetssituation.
Istället för att hålla framdörrarna stängda skulle man kunna sätta upp skyddsglas framför förarna på samma sätt som på apotek, i receptioner, i mataffärer och på många andra ställen.
Det finns redan framtagna och testade modeller som trafikföretagen skulle kunna installera i Skånetrafikens bussar. Ett sådant förfarande borde göra att Arbetsmiljöverket kan ompröva sitt beslut att framdörrarna ska hållas stängda.
Överallt i samhället talas det idag om ”det nya normala”. Överallt lär sig människor att leva med pandemin och anpassar sig till en ny värld. Men stängda framdörrar, gula avspärrningsband och rader av avspärrade säten bör inte vara en del av denna nya tillvaro. Det var en akut och temporär lösning. Nu är det dags att hitta en som är bra för såväl förarna som resenärerna.
Skånetrafiken vill att alla ska känna sig trygga på bussarna – både kunder och förare. Nu måste kollektivtrafikbranschen visa att den kan hitta på nya smarta lösningar som en del av det nya normala och inte minst göra resan bättre för dem som valt att resa hållbart.
De är dags att öppna framdörrarna – för allas bästa.
Saman Tondnevis, chef för Skånetrafikens affärsområde buss.
Gå till toppen