Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: De flesta köper sin biljett i Skånetrafikens app

Vi måste lägga alla resurser vi kan på att köra så mycket trafik som möjligt, skriver Carina Zachau (M).Bild: Lars Brundin
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Svar på Casper Lurkocks insändare den 7 oktober.
Andelen resenärer som köper biljetter på Skånetrafikens kundcenter har minskat drastiskt de senaste åren, inte bara sedan covid-19 slog till med full kraft mot Skåne. De allra flesta köper sin biljett i Skånetrafikens app. Samtidigt befinner sig den skånska kollektivtrafiken i ett extremt pressat läge på grund av pandemin, där vi i år förlorar över en miljard kronor i biljettintäkter. Då måste vi lägga alla resurser vi kan på att köra så mycket trafik som möjligt.
Det finns flera ombud i Lund och Kristianstad där man kommer att kunna köpa alla typer av biljetter som säljs på Skånetrafikens kundcenter. Den servicen finns redan idag. Vi planerar också för att ett eller flera ombud ska få ett utökat uppdrag och även kunna ge resenärerna samma service som idag när det gäller de frågor från resenärer som Casper Lurkock tar upp i sin insändare. Ambitionen har aldrig varit någon annan än att Skånetrafikens kunder ska få precis samma service som tidigare, samtidigt som vi kan frigöra resurser för att köra så mycket trafik vi bara kan.

Carina Zachau (M)

Regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden
Gå till toppen