Annons

Annons

Foodora och gig-arbetarna

Forskare: Bojkotta varumärken räcker inte

Miljöpåverkan, vanvård av djur och orättvis behandling av anställda leder ofta till uppmaningar om att bojkotta företag som ertappats med handen i syltburken. Men enligt konsumtionsforskaren Sofia Ulver ger konsumenters svartlistning av globala varumärken sällan önskad effekt.

Annons

Det är lättare än någonsin att dela med sig av sina åsikter och sprida budskap i påtryckningssyfte. Till exempel ger googlingar på ordet bojkotta - parat med något av företagen Findus, McDonalds eller livsmedelskedjan Lidl - sökträffar med uppmaningar om köpstopp. Ett annat färskt exempel där konsumenter manas till eftertanke är Foodora som hamnat under lupp efter HD och Sydsvenskans granskning av matleverantören.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy