Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Forskare: Bojkotta varumärken räcker inte

Miljöpåverkan, vanvård av djur och orättvis behandling av anställda leder ofta till uppmaningar om att bojkotta företag som ertappats med handen i syltburken. Men enligt konsumtionsforskaren Sofia Ulver ger konsumenters svartlistning av globala varumärken sällan önskad effekt.

Det är lättare än någonsin att dela med sig av sina åsikter och sprida budskap i påtryckningssyfte. Till exempel ger googlingar på ordet bojkotta - parat med något av företagen Findus, McDonalds eller livsmedelskedjan Lidl - sökträffar med uppmaningar om köpstopp. Ett annat färskt exempel där konsumenter manas till eftertanke är Foodora som hamnat under lupp efter HD och Sydsvenskans granskning av matleverantören.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen