Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Orimligt att en av landets största stationer blir utan kundcenter

Det är orimligt att lägga ner Skånetrafikens kundcenter i Lund, skriver Rolf Hallgren.Bild: Emil Langvad
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Skånetrafiken ska stänga sitt kundcenter i Lund under nästa år. Lunds ledande politiker har uttryckt raseri över detta beslut, som nonchalant tagits utan samråd.
Kollektivttrafiknämndens ordförande Carina Zachau menar att beslut om besparingar togs i nämnden redan i juni med anledning av corona. Hon anger även att nämnden gett tjänstemännen i uppdrag att lösa besparingskravet. De senare valde då en onyanserat enkel lösning, nämligen att helt stänga kundcentret i Lund. Givetvis kan nämnden förkasta detta förslag. Det är tjänstemännen som ska följa politikernas beslut och ej tvärtom!
Lunds station är en av Skånes och Sveriges största då det gäller antalet dagliga resenärer. Aktuell pandemi har medfört att många minimerat sitt resande. Därför går det ej att rättvist bedöma det framtida behovet av kundcentret för närvarande.
Det stora antalet utländska besökare i Lund, med behov att enkelt kunna lösa biljett till olika samfärdsmedel som exempelvis spårvagnen till ESS och Max IV motiverar också ett kundcenter. Jojo-kortets slopande ökar dessutom behovet av personlig service.
Vid fastställande av ramprogram för Lund C, ursprungligen 2015-03-10, deltog representanter för såväl Region Skåne som Skånetrafiken. I nämnda ramprogram påtalas behovet av ett resecentrum vid Lund C med välfungerande resenärservice för ett avsevärt antal ökat resande de kommande 20–30 åren.
Märkligt vore om en av landets största stationer skulle mista sitt kundcenter.
Beror beslutad, föreslagen och förhastad nedläggning på dåligt pålästa tjänstemän och likaledes dåligt påläst ordförande i kollektivtrafiknämnden? Jag riktar följande uppmaning till Carina Zachau: Tänk till och försök att inse det orimliga att lägga ned Skånetrafikens kundcenter i Lund!

Rolf Hallgren

Lund
Gå till toppen