Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Michael Tapper: ”Top dog” påminner oss om att det finns ett annat Sverige

”En moralfilosofisk thriller vars många överraskningar belyser en tidsanda där allt är till salu: hederskodex, vänskap, arbetsgemenskap och även kärleksband”, skriver Michael Tapper om CMores serie som är baserad på Jens Lapidus romantrilogi.

Aleksej Manvelov som Teddy och Josefin Asplund som ”Emily” i ”Top dog”.Bild: C More
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
I trilogin ”Vip-rummet”, ”Sthlm delete” och ”Top dogg” – underlaget till stömningsaktuella thrillerserien ”Top dog” – skär Jens Lapidus djupare genom klassamhället och höjer de personliga och affärsmässiga insatserna. Liksom i ”Snabba cash”-trilogin knyter han ihop svart med vit kriminalitet, förortens gangstrar med Djursholms fifflare. Men nu handlar det inte om kokainsnortande Stureplansbrats med kotlettfrisyrer utan om finansfamiljen Schales hemligheter, som blottläggs när Philip (Björn Elgert) kidnappas just som han tagit över efter sin far Carl Johan (Dag Malmberg).

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen