Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Inför ordningsbetyg i skolan. Det behövs för både elevernas och lärarnas skull.”

Det är alltid föräldrarnas uppgift att uppfostra sina barn men ordningsbetyg skulle ge lärarna ett ytterligare verktyg att markera vad som är rätt respektive fel beteende i klassrummen, skriver Nike Örbrink, förbundsordförande KDU, Kristdemokratiska ungdomsförbundet.

Det är det dags att införa betyg i ordning och reda i skolan, skriver Nike Örbrink.Bild: Anders Wiklund/TT
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Idag upplever tre av tio elever i årskurs fem att andra elever stör dem på lektionerna. I årskurs nio är det sex av tio. Allt enligt en undersökning gjord av Skolinspektionen.
Det är det dags att införa betyg i ordning och reda i skolan.
Lugn och ro är en nyckel för att fler elever ska kunna ta del av undervisningen. På senare år har skolorna i Sverige blivit allt stökigare, allt fler utsätts för kränkande behandling av klasskamrater och lärarnas arbetsmiljö har blivit sämre.
Det är alltid föräldrarnas uppgift att uppfostra sina barn men ordningsbetyg skulle ge lärarna ett ytterligare verktyg att markera vad som är rätt respektive fel beteende i klassrummen. Det skulle även visa att hur man beter sig kan få konsekvenser.
Olika varianter av ordningsbetyg finns redan bland annat i Tyskland, Finland, Norge, Österrike och Frankrike. I de tyska delstater som använder ordningsbetyg bedöms eleverna utifrån faktorer som social förmåga och hur väl eleverna arbetar i grupp. I Finland är det upp till varje skola om de ska ha ordningsbetyg, men de får inte räknas in i meritvärdet, alltså inte i det totala antalet betygspoäng. De olika ländernas modeller ser olika ut men signalvärdet är detsamma: i skolan förväntas du behandla dina klasskamrater med respekt och ta ansvar för den gemensamma skolmiljön.
En stökig miljö stör undervisningen men det är också viktigt att se till lärarens roll. När det är bråkigt försvinner tid från undervisning och planering av lektioner. I värsta fall kan det leda till att färre väljer läraryrket eller fler lämnar det.
KDU anser att lärarutbildningen bör innehålla mer konflikthantering och ledarskap. I kombination med ordningsbetyg måste lärare kunna agera när någon elev uppför sig dåligt.
Precis som är fallet i Finland anser vi inte att ordningsbetyget ska räknas in i meritvärdet. Kunskaperna ska vara i centrum när eleverna söker vidare utbildning. Men ordningsbetyget ska utgöra en grund för dialog med föräldrar och elever i samband med utvecklingssamtal.
Svensk skola behöver ett ordningslyft för både elevernas och lärarnas skull.
Nike Örbrink, förbundsordförande för KDU.
Gå till toppen