Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ola Tedin: Tuta och kör till Tyskland.

Färjelinjen Rødby-Puttgarden får snart konkurrens av en tunnel.Bild: CHRISTOF STACHE
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Rederierna är inte särskilt glada åt den planerade tunneln mellan Danmark och Tyskland under Fehmarn Bält. Men för resenärerna innebär det en väsentligt avkortad restid med tåg och bil mellan till exempel Köpenhamn och Hamburg när den står färdig någon gång efter 2028.
Under tisdagen undanröjde förvaltningsdomstolen i tyska Leipzig, Bundesverwaltungsgericht, de sista juridiska hindren.
Men det är inte bara danskar och tyskar som kan glädjas åt den fasta förbindelsen. Den innebär ett lyft även för Öresundsregionen – som kunde ha mått bättre, drabbad av åtskilliga gränshinder orsakade av strulande och förseningsdrabbad tågtrafik, flyktingkris, gängkriminalitet och coronapandemi som den är.
Tunneln utreddes 1996. År 2000 – samma år som Öresundsbron invigdes – fattades byggbeslut och förbindelsen beräknades då stå klar 2015. Men projektet har ideligen försenats. Inte minst klagade rederierna på de generösa danska statliga garantierna, som de med viss rätt menade skulle snedvrida konkurrensen med färjelinjen Rødby–Puttgarden. EU-domstolen i Luxemburg gav dem också rätt. Återbetalningstiden för finansieringen på cirka 58 miljarder danska kronor halverades till 15 år.
Planerna har också mött motstånd i Tyskland från enskilda och från miljögrupper, som lämnat in ett halvdussin överklaganden. Mycket av invändningarna känns igen från motståndet mot Öresundsbron; försämrad vattenkvalitet, förstört marint liv, hotat fågelliv, onödig ökning av bilismen, buller, undermålig trafikanalys, et cetera.
Invändningarna undanröjdes alltså nu av domstolen i Leipzig. Hade ett eller flera överklaganden gått igenom hade ytterligare förseningar uppstått.
Men nu blir det äntligen att tuta och köra för det gigantiska byggprojektet.
Gå till toppen