Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Vi tar hänsyn till GDPR-lagen

Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Vi beklagar de problem som ett antal kunder i insändare i Sydsvenskan och övriga lokala tidningar har gett uttryck för. Vi bemötte den första insändaren och svarade när vi fick insändaren från insändarredaktionen. Men insändarredaktionen meddelade oss när de läst vårt svar att de inte var nöjda med vårt svar och därför inte skulle publicera det. Enligt lagen om GDPR skyddas våra kunders integritet och personuppgifter. Vi är naturligtvis skyldiga att följa GDPR och därför kan vi inte beskriva i detalj hur vi ska lösa en kunds problem med sin tjänst i en tidning som publiceras med många läsare. Vi skrev därför ett svar där vi uppmanade kunden i fråga att ta kontakt med insändarredaktionen för att få mina kontaktuppgifter så att vi kunde få en direktkontakt med kunden och lösa problemet. Återkopplingen vi fick av Sydsvenskans insändarredaktion var att detta alltså inte var intressant nog som svar.
Vi tar självklart till oss den återkoppling vi får från våra kunder oavsett om de kontaktar oss direkt via våra kundkanaler eller via media. Men det är viktigt att vi har en direktkontakt med våra kunder och kan förbättra det som inte fungerar idag. När det gäller våra kundkontakter så sker två tredjedelar av dem online idag och cirka 75 procent löser sin ärenden själva med hjälp av våra självhjälpssidor på telia.se. Vi jobbar för att hela tiden anpassa oss efter våra kunders behov. Vi har därför förstärkt vår kundtjänst under de tider vi ser störst behov av personlig support via telefon och chatt. Vår support via sociala medier är också fortsatt öppen till 21. Vår målsättning är naturligtvis att de som kontaktar oss ska få hjälp så snabbt som möjligt. Vi ser att vi kan förbättra våra förutsättningar att göra det om vi kan koncentrera bemanningen till de tider då vi har hårdast tryck.
Så ni som skrivit insändare till ovan tidningar. Kontakta insändarredaktionen – de har mina kontaktuppgifter så ska vi hjälpa er att lösa problemen ni upplever med våra tjänster.
Inger Gunterberg Telia Pressavdelning
Gå till toppen